Konecranes tecknar en rullande kreditfacilitet kopplad till ESG på 350 miljoner euro

Konecranes har tecknat en rullande kreditfacilitet kopplad till hållbarhet på 350 miljoner euro med sina centrala samarbetsbanker. Kreditfaciliteten har en löptid på fem år med två ettåriga förlängningsoptioner. Faciliteten ersätter den nuvarande faciliteten på 400 miljoner euro som tecknades i december 2017, och ska användas för koncernens allmänna verksamhet.

Faciliteten har en direkt koppling till Konecranes hållbarhetsambitioner. Räntemarginalen är knuten till två nyckeltal: minskning av koldioxidutsläppen från Konecranes egen verksamhet och användningen av Konecranes eco-produktportfölj.

”Inkluderingen av hållbarhetsindikatorer i vår finansiering är ännu ett bevis på vår åtagande för att minska vårt koldioxidavtryck och stärker vårt åtagande för klimatåtgärderna”, säger Konecranes Group Treasurer Tomi Hintikka.

”Konecranes har åtagit sig att arbeta för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet, och presenterade nyligen sitt mål om att göra den egna verksamheten koldioxidneutral senast 2030”, berättar Hintikka.

Mer information:
Tomi Hintikka, Group Treasurer, Konecranes
E-post: [email protected] eller telefon: +358 20 427 2042

Mer information för investerare och analytiker:
Kiira Fröberg, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post:
[email protected] eller telefon: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns på
Konecranes.com.

Konecranes är en global ledare inom materialhanteringslösningar, med ett brett kundregister från flera branscher. Vi sätter konsekvent riktmärket inom branschen, från dagliga förbättringar till avgörande genombrott, genom vår vetskap om att det alltid finns ett säkrare, mer produktivt och mer hållbart sätt. Därför har Konecranes, med sina cirka 16 600 anställda i över 50 länder, förtroendet att varje dag lyfta, hantera och flytta det som världen behöver. År 2022 omsatte koncernen 3,4 miljarder euro. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).