KCI Konecranes fick stor moderniseringsorder från Ringhals kärnkraftverk i Sverige

KCI Konecranes har fått en stor moderniseringsbeställning från Ringhals kärnkraftverk som ligger i Varberg kommun på Sveriges västkust. Moderniseringen, som är en del av ett program för att öka säkerheten i verksamheten på Ringhals AB, omfattar tolv kraftverkskranar. Beställningens värde offentliggörs inte.

Ringhals AB är Sveriges största kärnkraftverk och är en del av Vattenfallkoncernen. Ringhals producerar årligen 28 miljarder kilowattimmar eller 20 % Sveriges elförbrukning. Säkerhetskraven på kärnkraftverk är mycket höga. Arbetet med att förbättra säkerheten pågår hela tiden på Ringhals. Ringhals senaste investeringsprogram, som fortsätter fram till 2011, skall säkerställa att kraftverket kan fortsätta att producera med ökad säkerhet, ökad tillgänglighet och med tillförlitlig utrustning.

De tolv kranarna levererades ursprungligen av KCI Konecranes på 1970-talet. De används i reaktor-, bränsle- och turbinbyggnaderna på Ringhals. KCI Konecranes personal samarbetade tätt med Ringhals ingenjörer för att definiera och utveckla lösningar som uppfyller de nya säkerhetskraven.

Ringhals senior projektupphandlare Owe Petersson kommenterar samarbetet: “Vi har haft ett gott samarbete och en god kommunikation med Konecranes team under upphandlingarna och planeringsskedet. De förstår vilken roll kranarna spelar i vår produktionsprocess och vi har fullt förtroende för deras tekniska kunnande och långa erfarenhet av kraftverkskranar”.

Samtliga kranar kommer att förses med nya lyftvagnar och hela elsystemet förnyas också. KCI Konecranes levererar tolv nya toppmoderna lyftvagnar försedda med dubbel säkring mot driftsstörningar. Deras lyftkapaciteter varierar mellan 100 ton och 135 ton. Efter moderniseringen kommer kranarna att vara komplett utrustade med moderna lösningar, inklusive KCI Konecranes toppmoderna styrsystem och ett system som automatiskt kontrollerar att kranen rör sig enbart inom förutbestämda utrymmen. De första leveranserna börjar i januari 2006 och fortsätter under 2007.

Ytterligare information lämnas av

Petteri Viinanen, Direktör, Specialkranar, Norden, tel.+358 20 427 4700 eller e-post: [email protected]

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Ringhals är Nordens största kärnkraftverk. Ringhals ligger på västkusten söder om Göteborg och har varit självständigt sedan 1999.  Företaget ägs av statliga Vattenfall AB till 74,2 % och av Sydkrafts dotterbolag Sydkraft Kärnkraft AB till 25,8 %. Tillsammans med dotterbolaget Barsebäck Kraft AB bildar vi Ringhalsgruppen. Företagsgruppen omsätter ca 4 miljarder SEK och har mer än 1500 anställda.

KCI Konecranes. En verkstadskoncern som är världsledande på avancerade lyftutrustningar och underhållstjänster. KCI Konecranes är världsledande inom högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv. KCI Konecranes är en global leverantör av specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial och även av mobil containerhanteringsutrustning som Reach Stackers och Gaffeltruckar. År 2004 omsatte koncernen 728 miljoner euro. Koncernen har 4850 anställda i 35 länder över hela världen.