KCI Konecranes RTG-kranar stärker sitt fotfäste på nya marknader

KCI Konecranes gummihjulsportalkranar (Rubber Tired Gantry, RTG) fortsätter att attrahera nya kunder runt hela världen. KCI Konecranes har nyligen fått sin första RTG-beställning från Rumänien och Dominikanska Republiken och har haft nya framgångar på USA:s västkust. Totalt har dessa kunder beställt 14 nya RTG-kranar (ingår i tredje kvartalets orderingång) som skall levereras i maj-juli 2006.

DP World, en av världens ledande containerterminaloperatörer, har beställt fem RTG-kranar till Constantza South Container Terminal i Rumänien och fyra st. RTG-kranar till den nya multimodala Caucedoterminalen i Dominikanska Republiken i zona Franca.

År 2003 erhöll DP World mandatet för att driva verksamheten vid en ny containerterminal vid Constantzahamnen i Rumänien. Den är den största terminalen vid Svarta havet och DP World avser fördubbla terminalens kapacitet till 900.000 TEU i väntan på ökad containertrafik. De nya RTG-kranarna är försedda med 16 hjul och har en lyftkapacitet på 40 tons. De kan stapla en-över-fem containers i höjd och sex containers plus lastbilsfil i bredd.

Caucedoterminalen skall utvecklas till den främsta terminalen för containertransport från och till Dominikanska Republiken. De nya helelektriska RTG-kranarna är försedda med 8 hjul. De har en lyftkapacitet på 40-ton och kan utföra dubbla lyft. De kan stapla en-över-fem containers i höjd och sex containers plus lastbilsfil i bredd.

P&O Nedloyd är en världsledande aktör inom internationell logistik. P&O Nedloyd har beställt fem helelektriska RTG-kranar till en ny containerterminal i Los Angeles (Los Angeles Container Terminal, LACT). P&O Nedlloyd ansvarar för LACT projektet. Enligt ett femårigt leasingavtal med Los Angeles hamnen kommer LACT att driva miljövänlig och effektiv verksamhet vid den nya terminalen.

Försäljningschef Tuomas Saastamoinen kommenterar beställningarna:“Vi har jobbat hårt för att få ett fotfäste på nya marknader. De tekniska egenskaper som Konecranes RTG-kran erbjuder i kombination med vårt kunnande inom service och tekniskt stöd har gett resultat. Vi är också mycket tacksamma för all positiv feedback från våra kunder som hjälpt oss bryta in på dessa nya marknader.”

Tekniska egenskaper av KCI Konecranes RTG

RTG-kranarna är operativt snabba och miljövänliga. De är komplett utrustade med modern utrustning. KCI Konecranes styrsystem som bygger på frekvensomriktarteknik är ett mycket driftsäkert system. Samtliga rörelser är elmekaniska, helt utan hydraulik. Växelströmsstyrsystem och eliminering av hydraulik minskar avsevärt på underhållskostnader och utsläpp. En låg bränsleförbrukning och mindre utsläpp har uppnåtts genom toppmodern motorteknologi. Sofistikerade ljuddämpare minskar väsentligt på bullernivån.

Ytterligare information lämnas av

Ilpo Hakala, direktör, hamn och varskranar
E-post: [email protected], tel. +358 20 427 2660

Tuomas Saastamoinen, försäljningschef, containerhantering
E-post: [email protected], tel: +358 20 427 2662

Det här meddelandet och en bild är tillgänglig på koncernens webbplats www.konecranes.com. Bildtext: ”KCI Konecranes helelektriska RTG-kranar vinner nya kunder”.

DP World, sammanslagningen av Dubai Ports Authority (DPA) och DPI Terminals (DPI) i september 2005, ligger på 6. plats bland världens ledande containerhamnar. För ytterligare information, vänligen besök DP Worlds webbplats: www.dpworld.com.

P&O Nedlloyd är en världsledande leverantör av containertransporttjänster. För ytterligare information, vänligen besök P&O Nedloyds webbplats: www.ponl.com.

KCI Konecranes. En verkstadskoncern som är världsledande på avancerade lyftutrustningar och underhållstjänster. Det har världens största kranserviceorganisation med ett professionellt team av servicetekniker som underhåller kranar av alla fabrikat. KCI Konecranes är världsledande inom högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv. KCI Konecranes är en global leverantör av specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial och även av mobil containerhanteringsutrustning som Reach Stackers och Gaffeltruckar. År 2004 omsatte koncernen 728 miljoner euro. Koncernen har 4850 anställda i 35 länder över hela världen.