Stor order till KCI Konecranes för Mittal Steel i Polen

KCI Konecranes levererar åtta processkranar till Mittal Steel i Polen. Beställare är SMS-Demag AG (Tyskland), som har ansvar för hela projektet. Projektet är en totalentreprenad och omfattar ett två linjers stränggjutverk för verket i Dabrowa Gornicza (tidigare Huta Katowice). Mittal Steel är världens största kolstålstillverkare och för KCI Konecranes är detta en av de största beställningarna någonsin till ett stålverk i Centraleuropa. Beställningens värde offentliggörs inte.

Som en del av Mittal Steels moderniseringsprogram, kommer stålverket i Dabrowa Gornicza att börja tillverka stålplåt. Mittal Steel har tecknat avtal med SMS-Demag för en totalentreprenad som omfattar ett två linjers stränggjutverk. Produktionskapaciteten i Dabrowa Gornicza fördubblas därmed. SMS-Demag är en världsledande tillverkare av utrustning för smältverk och valsverk. Stålverket kommer att få en årsproduktion på 3 miljoner ton stålplåt.

KCI Konecranes levererar kranarna som en del av SMS-Demags totalleverans. Två kranar kommer att användas inom fabriksunderhåll och de övriga i processen.

Kranarna har höga prestanda, med lyftkapaciteter på upptill 70 ton och är byggda för att klara höga temperaturer. Fem av kranarna kan samtidigt hantera 1-3 stålplåtar i 900 °C, och den sjätte kranen är utrustad med magneter för hantering av stålplåt på skärbordet. Samtliga kranar är utrustade med KCI Konecranes patenterade frekvensomriktarteknik som har ett inbyggt system för pendlingsdämpning, DynAPilot och luftkonditionerade elinstallationer. Systemet möjliggör hantering av stora volymer stålplåt i ett nytt lagerutrymme. KCI Konecranes och SMS-Demag diskuterar även ett avtal om eventuell modernisering av nuvarande kranar vid anläggningen.

“Under senare år har vi samarbetat med SMS-Demag och utvecklat kranlösningar för stålindustrin. SMS-Demag har spelat en viktig roll för KCI Konecranes i olika projekt, men detta är den första stora ordern som kommer direkt från SMS-Demag, säger Petteri Viinanen, direktör, Processkranar, Norden. ”Detta är samtidigt vår första stora leverans till Mittal Steel och vi är naturligtvis glada över att kunna förse världens största stålföretag med våra högkapacitetskranar”.

Ytterligare information lämnas av

Petteri Viinanen, direktör, Processkranar Norden

E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 4700

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbplats www.konecranes.com

Rubriken till fotografiet lyder:

”Stororder till KCI Konecranes för Mittal Steel-projekt i Polen.”

Bilden avser en tidigare leverans till Outokumpu .

SMS Demag AG utgör SMS-gruppens företagsområde för järn- och valsverksteknologi. SMS-Demag bygger stålverksfabriker och är ett av världens ledande företag inom stål, aluminium,- och kopparindustrin. Företaget är involverat i hela produktionsförloppet, från ståltillverkning, gjutning och valsning till slutgiltig produktlinje av kall- och varmvalsade stålprodukter.

Mittal Steel är världens största stålföretag. Mittal Steel är verksam inom alla delar av modern stålproduktion genom en kombination av både integrerade och mindre stålbruk, samt en produktion av järnmalm och kokskol som företaget använder i sina smältugnar. Mittal Steel har 175,000 anställda från 45 olika länder. Företaget är noterat på New York- och Amsterdambörsen.

KCI Konecranes är en världsledande verkstadskoncern inom kranteknologi och underhåll. Verksamheten är organiserad enligt tre affärsområden; Underhållstjänster, Standardlyftutrustningar och Specialkranar. Underhållstjänster tillhandahålls kranar av alla typer och fabrikat. Sortimentet täcker lätta kransystem, högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv, specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial och även mobil containerhanteringsutrustning som Reach Stackers och gaffeltruckar. År 2004 omsatte koncernen 728 miljoner euro. Koncernen har 5000 anställda i 35 länder över hela världen. Företaget är noterat på Helsingforsbörsen.