KCI Konecranes minskar sin ägarandel i Ukrainskt kranföretag

KCI Konecranes har idag undertecknat ett avtal om att sälja 46% av sitt ägande i Zaporozhcrane Holding (Zaporozhy Kran Holding) till Finnfund Ab, fonden för industriellt samarbete. Försäljningen kommer inte att påverka KCI Konecranes finansiella resultat för 2005.

Den 5 oktober 2005 meddelade KCI Konecranes förvärvet av majoritetsposten i det ukrainska kranföretaget Zaporozhcrane genom ett holdingbolag. KCI Konecranes meddelade även avsikten att minska sin ägarandel under 50%.

Efter denna transaktion äger KCI Konecranes nu 49 % av aktierna i Zaporozhcrane Holding och ca 40 % av aktierna i kranföretaget Zaporozhcrane. Övriga aktieägare i Zaporozhcrane och Zaporozhcrane Holding utgörs av företagets operativa ledning.

Ytterligare information lämnas av

KCI Konecranes Abp
Teuvo Rintamäki, finansdirektör, tel: +358-20 427 2040
Antti Vanhatalo, vice vd i koncernen, Affärsutveckling, tel: +358-20 427 2002

Om Finnfund

Finnfund är ett finskt företag som idkar finansieringsverksamhet och erbjuder långsiktigt riskkapital för vinstgivande projekt i utvecklingsländer och övergångsekonomier utanför EU. Finnfund finansierar privata projekt med finskt intresse. www.finnfund.fi.

KCI Konecranes är en världsledande tillverkare och leverantör av lyftutrustningar och underhållsteknologi. Underhållstjänster tillhandahålls kranar av alla typer och fabrikat. Sortimentet täcker lätta kransystem, högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv, specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial samt även reach stackers och lyfttruckar. År 2004 omsatte koncernen 728 miljoner euro. Koncernen har 5000 anställda i 35 länder. KCI Konecranes är noterat på Helsingforsbörsen (symbol: KCI1V).

DISTRIBUTION
www.konecranes.com