KCI Konecranes bryter sig in på RTG-marknaden i Japan

APM Terminals har beställt fyra gummihjulsportalkranar (Rubber Tired Gantry, RTG) från KCI Konecranes avsedda för containerterminalen i Yokohama. Detta är den första beställningen för RTG-kranar till Japan och får betraktas som en genombrottsorder för KCI Konecranes. Kranarna levereras i augusti 2006. Beställningen gjordes under fjärde kvartalet 2005.

APM Terminals är världens tredje största terminaloperatör och verksam i mer än 35 hamnar över hela världen. Containerterminalen i Yokohama är belägen 25 km sydväst om Tokyo och räknas som den mest moderna i Japan. De nya RTG-kranarna håller hög hanteringskapacitet och är förenliga med den höga produktivitetsstandard som gäller för terminalens containerhantering.

”Detta är ett mycket viktigt steg för oss i vår marknadsföring av den nya generationens RTG-kranar på den internationella arenan”, säger Tuomas Saastamoinen, försäljningschef, Containerhantering. “Japan är en sofistikerad och teknologiskt avancerad marknad. Vi är glada över att våra RTG-kranar fortsätter att få fotfäste på nya marknader”.

KCI Konecranes RTG-kranar har etablerat sig på världsmarknaden som den bästa av sitt slag. Kranen har högsta prestanda, de lägsta underhållskostnaderna, samt den lägsta bränsleförbrukningen och miljöpåverkan. De nya helelektriska RTG-kranarna är försedda med 16 hjul, har en lyftkapacitet på 50 ton och staplar en-över-fem containrar i höjd och sex containrar plus lasbilsfil i bredd. Hanteringskapaciteten nås genom höge lyft-, åk och travershastighet. De är komplett utrustade med modern utrustning såsom pendlingsdämpning och positionskörning.

Ytterligare information lämnas av

Tuomas Saastamoinen, försäljningschef, Containerhantering
E-post: eller tel: +358 20 427 2662

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida .

Rubriken till fotografiet lyder:
“KCI Konecranes bryter sig in på RTG-marknaden i Japan.”

APM Terminals, har sitt huvudkontor i Haag i Nederländerna. APM Terminals etablerades som  en självständig organisation inom APM Möller-Maersk koncernen år 2001. APM Terminals hör till världens ledande terminaloperatörer och har verksamhet i över 35 hamnterminaler. Containerterminalerna omsatte 20,6 miljoner TEU år 2004 då ca 60 ledande containerrederier besökte terminalerna. För ytterligare information vänligen besök: www.apmterminals.com.

KCI Konecranes är en världsledande verkstadskoncern inom kranteknologi och underhåll. Företaget är indelat i tre affärsområden; underhållstjänster, standardlyftutrustningar och specialkranar. Underhåll tillhandahålls kranar av alla typer och fabrikat. Sortimentet täcker lätta kransystem, högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv, specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial och även mobil containerhanteringsutrustning som Reach Stackers och Gaffeltruckar. År 2004 omsatte koncernen 728 miljoner euro. Koncernen har 5000 anställda i 35 länder över hela världen. KCI Konecranes är noterat på Helsingforsbörsen (kod: KCI1V).