Stororder för KCI Konecranes RTG-kranar från USA

KCI Konecranes har fått en av sina största beställningar på gummihjulsportalkranar (RTG) från APM Terminals, en av världens ledande terminaloperatörer. Beställningen omfattar 18 nya RTG-kranar som levereras till APM terminals under första kvartalet 2007. Beställningens värde offentliggörs inte.

“Beställningen utvidgar ytterligare samarbetet mellan APM Terminals och KCI Konecranes”, säger Tuomas Saastamoinen, försäljningschef, Containerhantering. ”APM Terminals har redan ett stort antal av våra RTG-kranar i bruk vid sina terminaler.”

Hittills har KCI Konecranes levererat totalt 57 RTG-kranar till APM Terminals containerterminaler längs amerikanska öst- och västkusten och runt mexikanska bukten. KCI Konecranes samarbetar redan med deras terminaler i Elizabeth, New Jersey; Norfolk, Virginia; Houston, Texas; Los Angeles, Kalifornien och Tacoma, Washington. Den senaste beställningen innefattar även RTG-kranar avsedda för Oaklandterminalen i Kalifornien.

Konecranes RTG-kran erbjuder hög prestanda och tillförlitlighet i kombination med låga underhållskostnader samt låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Dessa egenskaper har gjort den till den globala marknadsledaren.

”Vi var de första att lansera en helt elmekanisk RTG-kran 1995. Nu har redan den tredje generationen av RTG-kranen lanserats och den fortsätter uppvisa utmärkt prestanda och hög tillgänglighet”, fortsätter Saastamoinen. ”Vi har fått ett starkt fotfäste på den amerikanska RTG-marknaden genom många nybeställningar från våra kunder. Deras positiva uttalanden om kranen har varit till stor nytta för att vinna ytterligare beställningar.”

De nya RTG kranarna är försedda med 16 hjul och har en lyftkapacitet på 50 ton. Kranarna kommer att tillverkas både i Europa och i Kina. De kan hantera upp till en över fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd. Samtliga RTG-kranar är komplett försedda med modern utrustning; DGPS autostyrning, fjärrdiagnostik, pendlingsdämpning och positionskörning. Den höga hanteringskapaciteten möjliggörs genom hög lyft-, åk- och travershastighet. KCI Konecranes styrsystem som bygger på frekvensomriktarteknik är det mest driftsäkra systemet för RTG-kranen. Samtliga rörelser är elmekaniska, helt utan hydraulik.

Ytterligare information lämnas av
Tuomas Saastamoinen, försäljningschef, Containerhantering
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2662

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Rubriken till fotografiet lyder:
“Stororder för KCI Konecranes RTG-kranar från USA”

APM Terminals, har sitt huvudkontor i Haag i Nederländerna. APM Terminals etablerades som en självständig organisation inom APM Möller-Maersk koncernen år 2001. APM Terminals hör till världens ledande terminaloperatörer och har verksamhet i över 40 hamnplatser. Containerterminalerna omsatte 24,1 miljoner TEU år 2005 då ca 60 skeppsrederier besökte terminalerna. För ytterligare information vänligen besök: www.apmterminals.com.

KCI Konecranes är en världsledande tillverkare och leverantör av lyftutrustningar och underhållsteknologi. Underhållstjänster tillhandahålls kranar av alla typer och fabrikat. Sortimentet täcker lätta kransystem, högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv, specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial samt även reach stackers och lyfttruckar. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 5 900 anställda i 38 länder. KCI Konecranes är noterat på Helsingforsbörsen (symbol: KCI1V).