Stororder till KCI Konecranes från indiskt stålverk

En av Indiens ledande ståltillverkare, Bhushan Steel & Strips Ltd har beställt fyra skänkkranar för hantering av smält stål från KCI Konecranes. Beställningen stärker KCI Konecranes ställning på den snabbt växande indiska kranmarknaden. Den första kranen levereras i januari 2007 och resten fram till årets slut. Beställningens värde uppgår till över 10 MEUR.

Den indiska stålindustrin växer i snabb takt och förväntas tredubbla sin årliga stålproduktion från 35 miljoner ton till över 100 miljoner ton under de kommande fem åren. Bhushan Steel & Strips leder den teknologiska utvecklingen inom produktion av kallvalsat stål i Indien och är även en av Indiens främsta tillverkare av galvaniserat stål och specialstål. Den senaste beställningen är en del av Bhushan Steel & Strips expansionsprogram och en reaktion på den snabba ökningen i efterfrågan på stålprodukter. Kranarna som kommer att användas i tillverkningsprocessen av varmvalsade stålprodukter vid det nya smältverket i Orissa i östra Indien, utgör ett led i arbetet att integrera sig bakåt i tillverkningskedjan.

”Vi har levererat kranar till den indiska marknaden sedan början på 90-talet. Bhushan Steel & Strips är en ny kund till KCI Konecranes, vilket tyder på att vi utökar vår verksamhet i Indien”, säger Kari Wallgren, direktör, Processkranar. ”Genom stora tillgångar av järnmalm och kol har Indien möjlighet att bli en av världens ledande ståltillverkare, och denna beställning stärker vår ställning som leverantör till den indiska stålindustrin.”

Neeraj Singal, verkställande direktör för Bhushan Steel & Strips Ltd, kommenterar den senaste investeringen: ”Vi valde KCI Konecranes teknologi till vårt nya stålverk för dess höga prestanda och beprövade tillförlitlighet i liknande leveranser till ledande företag inom stålindustrin, som Nucor i USA och Essar Steel i Indien.”

Övriga stora beställningar från stålverk till KCI Konecranes inkluderar beställningar av Mittal Steel i Polen och SeverCorr i USA, samt Magnitogorsk Iron & Steel Works och West Siberian Iron & Steel Plant i Ryssland. Dessa gjordes under 2005.

Kranens tekniska egenskaper

De nya kranarna som används i tillverkningsprocessen har en lyftkapacitet på 305 ton medan underhållskranarna lyfter 375 ton. Kranarna följer stränga säkerhetsföreskrifter och är specificerade för avancerad tillämpning. De har en spännvidd på 33 meter och är utrustade med fyra balkar med en lyftkapacitet på 85 ton och hjälptelfer på 15 ton. Skänkkranarna är försedda med luftkonditionerade elrum och KCI Konecranes patenterade frekvensomriktarteknik, DynA, med DynAReg Active Front End (AFE) och ett inbyggt system för pendlingsdämpning med finpositionering, DynAPilot. Samtliga rörelser är elmekaniska, helt utan hydraulik och möjliggör säker och effektiv hantering.

Ytterligare information lämnas av

Kari Wallgren, direktör, Processkranar
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2250

Teuvo Rintamäki, finansdirektör
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2040

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Rubriken till fotografiet lyder:
“Stororder till KCI Konecranes från indiskt stålverk”

Bhushan Steel & Strips leder den teknologiska utvecklingen inom produktion av kallvalsat stål i Indien och är även en av Indiens främsta tillverkare av galvaniserat stål och specialstål. Företagets målsättning är att förse sina kunder med bästa möjliga service och högsta kvalitet. Bhushan Steel & Strips har etablerat kundrelationer både lokalt och internationellt med kunder från hela världen och från olika industrisektorer.

KCI Konecranes är en världsledande tillverkare och leverantör av lyftutrustningar och underhållsteknologi. Underhållstjänster tillhandahålls kranar av alla typer och fabrikat. Sortimentet täcker lätta kransystem, högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv, specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial samt även reach stackers och lyfttruckar. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 5 900 anställda i 38 länder. KCI Konecranes är noterat på Helsingforsbörsen (symbol: KCI1V).