KCI Konecranes levererar lyfttruckar och reachstackers till Ryssland

Novorossiysk Commerical Sea Port (NCSP), en av de största hamnterminalerna kring Svarta Havet, har beställt 19 lyfttruckar för containerhantering från KCI Konecranes. I leveransen ingår olika typer av gaffeltruckar med en lyftkapacitet på 10-32 ton och Reach Stackers med en 45-tons lyftkapacitet.

”Denna beställning har stor betydelse för våra framtidsutsikter på den ryska marknaden”, säger Patrik Lundbäck, försäljningschef, Konecranes Lifttrucks. ”Konkurrensen för detta kontrakt var mycket hård och NCSP, som den ledande hamnen i Ryssland och Svarta Havet-området, är en betydande kund. ”Med beställningen skickar vi en tydlig signal till marknaden att vi stärker vår ställning i Ryssland”, fortsätter Lundbäck. Efter denna leverans från SMV Konecranes är det största antalet lyfttruckar i Ryssland koncentrerat till området kring Novorossiysk.

Alla enheter är försedda med Volvo-motorer och utrustade med SMV Konecranes energibesparande, lastkännande och variabla kolvpumpar samt slutna lådprofilschassis.

BT St. Petersburg, SMV Konecranes distributör i Ryssland sedan 2001, säkrade beställningen eftersom de erbjuder ett välutvecklat servicenätverk som garanterar att kunden får bästa tänkbara underhållstjänster. ”Jag är mycket nöjd över BT St. Petersburgs insatser och de har stor betydelse för vår tillväxt på den ryska marknaden”, säger K-G Salomonsson, verkställande direktör, Konecranes Lyfttruckar.

Sedan samarbetet med BT St. Petersburg inleddes har flera maskiner från SMV Konecranes levererats till olika typer av industrier, bl.a till hamnar, sågverk, stålverk och övriga industriverksamheter. ”Vi tror och hoppas att inom en snar framtid ha levererat över 100 lyfttruckar till Ryssland”, säger Lundbäck.

Ytterligare information lämnas av
K-G Salomonsson, verkställande direktör, Konecranes Lyfttruckar
E-post: [email protected] eller tel: +46 433 73300

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Rubriken till fotografiet lyder:
“KCI Konecranes levererar lyfttruckar och Reachstackers till Novorossiysk Commerical Sea Port, Ryssland”

KCI Konecranes är en världsledande tillverkare och leverantör av lyftutrustningar och underhållsteknologi. Underhållstjänster tillhandahålls kranar av alla typer och fabrikat. Sortimentet täcker lätta kransystem, högkapacitetskranar till processindustrin och skeppsvarv, specialhamnkranar för hantering av containers och bulkmaterial samt även reach stackers och lyfttruckar. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har fler än 6 000 anställda i 38 länder. KCI Konecranes är noterat på Helsingforsbörsen (symbol: KCI1V).