Fler RTG-kranar till Houstons Hamn

Houstons hamnmyndighet har beställt sex helelektriska gummihjulsportalkranar (RTG, rubber-tired gantry) från Konecranes, som en del av utvidgningen av Bayport Container and Cruise Terminal i Texas. De nya kranarna levereras i juli 2007. Beställningens värde är ca 10 MUSD.

Moderniseringen av Bayport-terminalen är nödvändig för att Houstons hamn ska behålla sin ledande ställning bland andra djuphamnar kring den Mexikanska Golfen och förbli en viktig hamn för internationell transport. Investeringen i Konecranes RTG-kranar innebär förbättrade möjligheter att bistå olika typer av fartyg och bidrar till att möta den globala efterfrågan.

“Vi har en mycket bra relation med Konecranes. De förser oss med den bästa utrustningen och uppfyller våra krav på hög hanteringskapacitet”, säger Jim Edmonds, styrelseordförande för Houstons hamnmyndighet. ”De avgörande faktorerna för fortsatt samarbete med Konecranes är deras förståelse för våra behov och deras högklassiga service.”

Kranarna tillverkas i Europa och levereras färdigmonterade till hamnen. Konecranes har, inklusive denna beställning, levererat 40 RTG-kranar till Houstons hamn.

“Den senaste beställningen stärker det långsiktiga samarbetet mellan Houstons hamnmyndighet och Konecranes”, säger Tuomas Saastamoinen, försäljningsdirektör, Varvskranar. ”Beställningen visar på deras förtroende för vår teknologi och expertis, och vi är glada över att kunna bidra till ökad hanteringseffektivitet vid Bayport-terminalen.

Kranarnas tekniska egenskaper

De nya helelektriska RTG-kranarna är försedda med 16 hjul, har en lyftkapacitet på 50 ton och kan hantera upptill en över fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd. Samtliga RTG-kranar är utrustade med Konecranes Active Load Control och Fine Positioning System för pendlingsdämpning och positionskörning. Den höga hanteringskapaciteten möjliggörs genom hög lyft-, åk- och travershastighet.

Konecranes RTG erbjuder högsta prestanda och tillgänglighet i kombination med marknadens lägsta underhållskostnader, bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Dessa egenskaper har gjort RTG-kranen till den globala marknadsledaren.

Vidare information lämnas av: Tuomas Saastamoinen, försäljningsdirektör, Varvskranar E-post: [email protected] eller Tel: +358 20 427 2662

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Rubriken till fotografiet lyder: “Konecranes levererar RTG kranar till Bayport-terminalen vid Houstons hamn”

Houstons hamn äger och driver privata och statsägda inrättningar längs Houstons hamn, en sträcka på 25 mil (am.) Inrättningarna är avsedda för hantering av styckegods, containrar, spannmål och övrigt bulkmaterial, samt tunglast och andra typer av last. Varje år besöker över 6 600 lastfartyg Houstons hamn, som är rankad nummer ett inom amerikansk sjöfartshandel till utlandet räknat i antal ton och nummer två räknat i det totala antalet ton. Hamnen är den tionde största i världen. Hamnmyndigheten spelar en viktig roll för att garantera säker navigering längs Houstons sjöfartsled, som har bidragit till att Houston idag är ett viktigt centrum för internationell handel. Barbours Cut Container Terminal och Central Maintenance Facitlity är de första amerikanska hamninrättningarna som har utvecklat och implemeterat ett innovativt system för miljöhantering och som uppfyller de stränga kraven enligt ISO 14001. Hamnen har även godkänts som avlämningsplats för de varor som Coffee ”C” Futures handlar med på New York Board of Trade. För vidare information, vänligen besök www.portofhouston.com. Hamnens bildbank finns tillänglig på www.portofhouston.com/publicrelations/publicrelations.html under länken ”PHA Photo Gallery”.

Konecranes är ett världsledande lyftföretag, vars kunder är verkstads- och processindustrier, skeppsvarv och hamnar. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 7 000 anställda på över 340 orter i 38 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCI1V).