Konecranes tar hem stororder på hamnkranar på 50 MUSD

Georgia Ports Authority (GPA), U.S.A. och Konecranes har avtalat om leverans av fyra Super Post Panamax containerkranar (STS, Ship-to-Shore) och 15 helelektriska gummihjulsportalkranar (RTG, Rubber Tired Gantry) till Garden City Terminal vid hamnen i Savannah, Georgia. Leveranserna börjar under våren 2007 och fortsätter till april 2008. Beställningens värde är över 50 MUSD.

Samtidigt som containertrafiken växer och containerfartygen blir allt större har även behovet på snabbare och större containerkranar ökat vid hamnen i Savannah. De nya STS-kranarna kan hantera världens största fartyg och RTG kranarna ger snabbast möjliga hanteringskapacitet på containergården. Hittills har Konecranes levererat elva STS-kranar och 31 RTG-kranar till GPA.

”Konecranes har under årens lopp levererat ytterst tillförlitliga kranar som höjt produktiviteten och servicekapaciteten i GPA:s verksamhet. Vi ser framemot at ta i bruk de nya kranarna som representerar industrins mest avancerade utrustning,” konstaterade Curtis Foltz, Chief Operating Officer, GPA.

”GPA investerar kontinuerligt i moderniseringar och ny utrustning för att upprätthålla en klanderfri servicenivå”, säger Sami Korpela, Konecranes projektchef, Containerkranar. ”Vi fokuserar oss på att erbjuda produktivitetshöjande utrustning och glädjer oss över att leverera även till USA den nya generationens STS-kranar utrustade med Konecranes styrsystem AC Drive Technology.”

Kranarnas tekniska egenskaper

De nya kranarna har en lyftkapacitet på 66 ton och kan hantera fartyg av Super Post Panamax -klass eller containerfartyg med 22 containrar i bredd. Kranarna använder s.k. twinlift-teknik för största möjliga hanteringskapacitet. Kranarna byggs enligt Konecranes nya modulära BoxHunter™ konstruktion. Kranarna har en räckvidd på 61 m och kan hantera de största containerfartygen som kommer att byggas under den närmaste framtiden. STS-kranarna är även utrustade med den senaste generationen av Konecranes AC-styrsystem.

De nya helelektriska RTG-kranarna är försedda med 16 hjul, har en lyftkapacitet på 50 ton och kan hantera upptill en över fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd. Konecranes RTG erbjuder högsta prestanda och tillgänglighet i kombination med marknadens lägsta underhållskostnader samt bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Dessa egenskaper har gjort den till den globala marknadsledaren och Konecranes står för närvarande för 20 % av världens orderingång av RTG-kranar med 16 hjul.

Ytterligare information lämnas av

Mika Mahlberg, direktör, Containerkranar E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2630

Sami Korpela, projektledare, Containerkranar E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2638

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Rubriken till fotografiet lyder: “Konecranes får stororder på STS- och RTG kranar från Georgia Ports Authority, USA”

Georgia Ports Authority är ett offentligt företag som utvecklar, underhåller och driver havs- och flodhamnar inom delstaten Georgia. Georgia Hamnförvaltning äger och driver verksamheten vid hamnarna i Savannah och Brunswick och vid flodhamnarna Bainbridge och Columbus. Georgia Ports Authority har ca 850 anställda.

Konecranes är ett världsledande lyftföretag, vars kunder är verkstads- och processindustrier, skeppsvarv och hamnar mm. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 7 000 anställda på över 340 orter i 38 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCI1V).