Nybeställning av hamnkranar från rysk containerterminal

ZAO First Container Terminal (FCT) i St. Petersburg beställde två Panamax containerkranar (STS, Ship-to-Shore) från Konecranes i september. Beställningens värde är cirka 10 MEUR och kranarna levereras i slutet av 2007.

Containertrafiken genom ZAO First Container Terminal (FCT) i St. Petersburg, Ryssland har ökat avsevärt, med mer än 35% från 2004 till 2005. De nya STS kranarna kommer att öka hanteringskapaciteten av containrar genom snabb lastning och avlastning av fartyg av Panamax-klass. Kranarna har en lyftkapacitet på 50 ton, en räckvidd på 38 meter och är utrustade med Konecranes AC-styrsystem.

”Kranarna har också ett inbyggt system för fjärrdiagnostik som innebär att vi har tillgång till kranservicedata från distans”, säger Mika Mahlberg, direktör VLC. ”Den viktigaste anledningen att vi fick denna nybeställning från FCT är STS kranens avancerade teknologi och Konecranes globala servicesystem som vi erbjuder våra kunder.”

Beställningen innefattar även förebyggande underhåll av STS kranarna under två år. Denna service levereras av ZAO Konecranes Russia, en av Rysslands ledande hamnserviceleverantörer. Tekniskt stöd går via Konecranes kontor i St. Petersburg.

Utöver denna beställning har Konecranes, under de senaste tre månaderna, avtalat om leverans av en liknande STS kran till OJSC Petrolesport och en STS kran av modell BoxHunter till Multilink Terminals. Båda kunderna är hamnar i området kring St. Petersburg. Konecranes levererade två STS kranar till FCT 2003.

Ytterligare information lämnas av Mika Mahlberg, direktör, VLC E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2630

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com. Rubriken till fotografiet lyder: “Konecranes får nybeställning av STS kranar från FCT i Ryssland”

First Container Terminal (FCT), St. Petersburg, är den ledande containerterminalen i Ryssland och den största i den östbaltiska regionen. Terminalen har en hanteringskapacitet på 900 000 TEU med en potential att nå 1,3 miljoner TEU. FCT grundades 1998 och är verksam inom olika typer av containerhantering och övrig service. FCT besöks av världens ledande rederier.

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv och hamnar. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 7 000 anställda på över 340 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCI1V).