Konecranes vinner nybeställning från brittisk hamn

I september beställde The Bristol Port Company ytterligare en högkapacitetskran för hantering av bulkmaterial (Gantry Type Grab Unloader) från Konecranes. Värdet på denna typ av kran är ca 6,0-7,0 MEUR. Kranen levereras till Royal Portbury Dock i Bristol, Storbritannien i september 2007.

Bristol Port Company är en viktig djuphamn, gynnsamt belägen i närheten av de stora konsumtionsmarknaderna i Midlands och London, samt de snabbt växande marknaderna i södra och sydvästra Wales.

Hamnterminalen är utformad för att tillgodose fartyg av Cape-klass med upp till 130 000 ton egenvikt och den nya investeringen i Konecranes bulklossare ökar hanteringskapaciteten för lossning av kol och djurfoder vid Portburyterminalen. Kranen har en lyftkapacitet på 28 ton och hanterar 1 200 ton last i timmen.

Kranen är utrustad med Konecranes avancerade styrsystem AGD (Advanced Grab Drive), den tekniskt mest avancerade lösningen för bulklossare. Styrsystemet har en rad operativa egenskaper och är särskilt lämpad för effektiv eliminering av damm, säger Kimmo Nyman, direktör, Bulkhanteringskranar. En viktig anledning till att vi fick denna nybeställning är kundens positiva erfarenheter av kranens höga prestanda och pålitlighet, avslutar Nyman. Konecranes levererade en liknande kran till hamnen i juli 2005.

Ytterligare information lämnas av:
Kimmo Nyman, direktör, Bulkhanteringskranar
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2740

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.
Rubriken till fotografiet lyder: Nybeställning av Konecranes bulklossare till The Bristol Port Company

Bristol Port Company är en viktig djuphamn. Bristol räknas till en av de mest konkurrenskraftiga hamnarna i Storbritannien och når ut till ca 42 miljoner invånare inom en radie på 250 km. Portburyterminalen är känd som en av de mest miljövänliga bulkterminalerna i Europa. Vidare information lämnas av Simon Bird, vd, The Bristol Port Company, www.bristolport.co.uk.

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv och hamnar. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 7 500 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCI1V).