Konecranes reach stackers till hamnar i Afrika

Konecranes fick tre viktiga beställningar av reach stackers
från återkommande kunder i december 2006. Sex enheter levereras till Nambian Ports Authorties i Namibia, tre till Kenya Ports Authority i Kenya och fyra till Meridian Port Services Limited i Ghana. Det totala värdet av de tre beställningarna är ca 5,5 MEUR. Leveranserna slutförs under våren 2007.

Niklas G. Persson, försäljningschef, Konecranes Lifttrucks, kommenterar beställningarna: Vår reach stackers framgång bygger på mångårig produktutveckling och nära kundrelationer. Under de senaste tio åren har vi levererat över 200 gaffeltruckar, containertruckar och reach stackers till Afrika och de senaste beställningarna är ytterligare bevis på vårt långsiktiga engagemang med kunder på denna kontinent.

Namibia förväntas bli en viktig centralpunkt i handeln mellan andra sydafrikanska länder. Avtalet mellan Nambian Ports Authorties och Konecranes innefattar sex reach stackers med en maximal lyftkapacitet på 45 ton. Maskinerna kan stapla upp till fem containrar i höjd och ökar hanteringskapaciteten av containrar vid hamnen i Walvisbukten i Namibia. Hamnmyndigheten som sedan mars 2006 har två liknande Konecranes reach stackers i bruk, återkom till Konecranes tack vare  utrustningens höga prestanda och Konecranes utmärkta service.

Mombasas hamn beräknas bli en betydelsefull inkörsport för hamntrafiken i östra Afrika. Kenya Ports Authority genomgår en betydande investeringsplan och har beställt tre reach stackers från Konecranes, varav två levereras till Nairobis hamn och en till Mombasas hamn. Kenyas hamnmyndighet använder redan åtta Konecranes gaffeltruckar med en lyftkapacitet på 10-25 ton.

Meridian Port Services, en återkommande kund till Konecranes, har beställt fyra reach stackers avsedda för en ny containerterminal i Tema i Ghana. Meridian Port Services har redan åtta liknande reach stackers och fyra lyfttruckar för hantering av tomcontainrar i bruk. Den avgörande orsaken till nybeställningen är kundens belåtenhet med tidigare leveranser av Konecranes och dess lokala service. Enheterna har en 45-tons lyftkapacitet och kan stapla upp till fem containrar i höjd.

Vidare information:

Industripress
K-G Salomonsson, verkställande direktör, Konecranes Lifttrucks
E-post: [email protected] eller tel: +46 433 73303

Finansiella media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida .

Rubriken till fotografiet lyder: Konecranes levererar reach stackers till Nambian Ports Authorties, Kenya Ports Authority och Meridian Port Services Limited

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2005 omsatte koncernen 971 miljoner euro. Koncernen har 7 500 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCI1V).