Konecranes RTG-kranar till hamnar i Ukraina och Kanarieöarna

Konecranes stärker sin ställning inom europeiska hamnar. HPC Ukraina i Odessa, Ukraina har beställt fyra gummihjulsportalkranar (RTG, Rubber Tired Gantry), och Compania Auxiliar del Puerto SA (CAPSA) i Santa Cruz de Tenerife, Kanarieöarna har beställt två gummihjulsportalkranar. Det totala värdet på beställningarna är över 7 MEUR. Leveransen pågår fram till
januari 2008.

Odessa är säte för Ukrainas största hamnterminal Odessa Sea Trade Port, en viktig hamn vid Svarta Havet. HPC Ukraina, som driver Odessa Sea Trade Port, är ett dotterbolag till HPC Hamburg Port Consulting GmbH och en ny kund till Konecranes. RTG-kranarna ökar hamnens hanteringskapacitet av containrar och förbättrar kundservicenivån till ledande internationella standarder. HPC Ukraina valde Konecranes högpresterande RTG-kranar för att kunna tillgodose behoven från stora rederier och för att hålla sin ledande ställning i regionen. RTG-kranarna är försedda med 16 hjul, har en lyftkapacitet på 40 ton och kan hantera en över fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd.

Seppo Hoppu, direktör, Östeuropa, kommenterar beställningen: HPC Hamburg Port Consulting GmbH är en välrespekterad kund och vi ser framemot ett framgångsrikt samarbete i framtiden.

Kanarieöarna, beläget i Atlanten utanför Afrikas nordvästra kust, är en allt viktigare centralpunkt för lasthantering och transporterar över 2 miljoner TEU per år. Den senaste investeringen i två RTG-kranar innebär att Compania Auxiliar del Puerto SA (CAPSA) ytterligare ökar hanteringskapaciteten av containrar vid El Este-terminalen. CAPSA, en del av Grupo TCB, vände sig återigen till Konecranes tack vare det goda samarbetet i samband med leveranser av liknande RTG-kranar till CAPSAs terminaler i Valencia. RTG-kranarna som är utrustade med dubbelok, har en lyftkapacitet på 50 ton och kan hantera en över fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd.

Vidare information:

Industripress
Seppo Hoppu, direktör, Östeuropa
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 4100

Aku Lehtinen, produkt- och försäljningschef, RTG-kranar
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2665

Finansiella media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida

Rubriken till fotografiet lyder: Konecranes leverarar högpresterande RTG-kranar till hamnar Ukraina och Kanarieöarna

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen  1 483 miljoner euro. Koncernen har  7 500 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).