Spansk Stororder av Konecranes RTG-kranar

Grupo Boluda Corporacion Maritima, en ny kund till Konecranes, har beställt åtta gummihjulsportalkranar (RTG, Rubber Tired Gantry), och Dragados S.P.L. har beställt ytterligare sex gummihjulsportalkranar avsedda för Maritima Valenciana i Valencias hamn. Beställningarna gjordes i mars 2007 och leveranserna pågår fram till januari 2008. Beställningarnas totala värde är ca 15 MEUR.

Grupo Boluda Corporacion Maritima är ett av Spaniens största sjöfartsföretag och bedriver olika former av marinverksamhet. För att upprätthålla sin ledande ställning och möta rederiernas allt högre krav, moderniseras terminalerna i La Luz, Las Palmas och i Sureste, Alicante. Fem RTG-kranar levereras till La Luz-terminalen och tre enheter till Terminales Maritímas del Sureste. Konecranes tilldelades beställningen tack vare företagets positiva rykte i Spanien, och RTG-kranens el-mekaniska funktioner, som minskar servicekostnader och utsläpp.

Konecranes är nu den ledande leverantören av RTG-kranar till Spanien och vi ser framemot ett framgångsrikt samarbete med Grupo Boluda, säger Aku Lehtinen, direktör, RTG-kranar.

Dragados S.P.L., en av Spaniens ledande hamn- och logistikoperatörer, fortsätter expansionen av Maritima Valenciana i Valencia, för säkrare och mer produktiv containerhantering. Dragados S.P.L. fick sina första Konecranes RTG-kranar 2005 och har sedan dess gjort fem nybeställningar. Den senaste beställningen av Dragados understryker Konecranes förmåga att leverera utrustning av hög kvalitet och prestanda.

RTG-kranarna är utrustade med åtta hjul, har en lyftkapacitet på 50 ton och kan hantera en över fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd.

Vidare information:
Industripress
Aku Lehtinen, direktör, RTG-kranar
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2665

Finansiella media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Rubriken till fotografiet lyder: Konecranes RTG-kranar till hamnar i Spanien

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 7 500 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).