Konecranes erhåller viktig återbeställning från Malta Freeport Terminals

Konecranes har i maj 2007 erhållit en beställning på 10 RTG (Rubber Tired Gantry) gummihjulsportalkranar från Malta Freeport Terminals Ltd. Beställningen inkluderar också 2 stycken sträckstaplare och en gaffeltruck. Leveransen sker under tiden december 2007 till april 2008. Detta är den andra beställningen från Malta Freeport Terminals, eftersom Konecranes redan under 2006 levererade utrustning till företaget. Beställningen innehåller också en option för ytterligare 10 stycken gummihjulsportalkranar.

Malta Freeport Terminals, som ägs av världens tredje största rederi CMA CGM, utökar terminalens kapacitet som en följd av att containertrafiken stadigt ökar. Gamla gummihjulsportalkranar byts ut mot mera produktiva och pålitliga kranar för att effektivera verksamheten och minimera driftsstopp.

”Vi är mycket nöjda med Konecranes senaste leverans. Deras koncept, som inkluderar projekthantering, kort leveranstid, tillförlitliga produkter och lägsta driftsstopp, fungerar mycket bra. Dessutom är den professionella servicen mycket viktig för oss”, säger Uwe Malezki, VD för Malta Freeport Terminals.

Gummihjulsportalkranarna är försedda med 8 hjul och har en lyftkapacitet på 50 ton med möjlighet att lyfta två containrar åt gången. De staplar en-över-fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd. Sträckstaplarna har en lyftkapacitet på 45 ton och de kan stapla 5 containrar i höjd. Gaffeltrucken är till för att stapla tomma containrar.

”Malta Freeport Terminals, en betydande aktör i Medelhavsområdet, är en mycket viktig kund för oss. Vi är glada att vi kan betjäna dom igen”, säger Aku Lehtinen, direktör, RTG Cranes.

Aku Lehtinen, direktör, RTG Cranes
E-mail: [email protected] eller tel. +358 (0)20 427 2665

Finansiella media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtexten till fotografiet lyder enligt följande: ”Konecranes leverar högpresterande RTG gummihjulsportalkranar till Malta Freeport Terminals.”

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1483 miljoner euro. Koncernen har 7800 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).

www.konecranes.com