Genombrott för Konecranes RMG-kranar i intermodalterminaler - betydande order till USA

BNSF Railway, världens största intermodalfraktoperatör, är den första amerikanska intermodaloperatören som beställt Konecranes spårbundna portalkranar (Rail Mounted Gantry, RMG). Tretton RMG-portalkranar levereras till BNSFs intermodalterminaler i Memphis och Kansas City. Parterna har avtalat om att inte publicera det totala värdet och andra detaljer av den i juni erhållna beställningen.

BNSF, med huvudkontor i Forth Worth, Texas, investerar för att utöka kapaciteten av sitt järnvägsnät och sina intermodalterminaler som en reaktion på den snabba ökningen av containervolymen. Intermodal transport involverar flera typer av transport, ss. tåg och lastbil. BNSFs nuvarande kranar ersätts av nya, mycket större och effektivare enheter. De beställda RMG-kranarna ökar containerhanteringskapaciteten nämnvärt och sätter riktlinjen för vidare utveckling av intermodalterminaler i Nordamerika.

BNSF valde Konecranes för helheten som företaget levererar: global expertis, utrustning av hög kvalitet och säker service, säger Fritz Draper, BNSFs direktör för affärsenheten Operations. BNSFs investering i dessa stora kranar visar vårt engagemang att kontinuerligt förbättra vår verksamhet till förmån för våra kunder.

BNSF beställningen är ett viktigt genombrott för Konecranes RMG-kranar på den amerikanska marknaden för intermodalterminaler. Våra RMG-kranar delar samma pålitliga och eftertraktade egenskaper för lasthantering som Konecranes framgångsrika RTG-kranar, säger Veikko Nieminen, direktör, RMG-kranar.

De beställda RMG-kranarna är helt elektriskt drivna och är därför mycket miljövänliga. De är också utrustade med s.k. Regenerative Network Braking enheter som möjliggör att energin som frigörs vid sänkning av lasten eller inbromsning återförs till det lokala elnätet istället för att gå till spillo i bromsresistorer. Detta ger betydande inbesparingar i energikostnader. RMG-kranarna har en spännvidd på 42.6 meter och en lyftkapacitet på 40 ton och kan lyfta en över fem containrar i höjd. De kommer att användas för att förflytta containrar mellan containertravar, tågvagnar och vägfordon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Veikko Nieminen, direktör, RMG-kranar
eller tel: +358 20 427 2641

Finansiell media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Rubriken till fotografiet lyder:
Tretton Konecranes RMG-portalkranar levereras till BNSFs intermodalterminaler i Memphis och Kansas City.

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 7 800 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).