Genombrott för Konecranes grensletruckar i Tyskland

Konecranes har i augusti erhållit en viktig order från den tyska terminaloperatören och logistikbolaget Eurogate Container Terminal Hamburg GmbH. Beställningen består av tio grensletruckar för containerhantering och ett serviceavtal under garantitiden. Grensletruckarna levereras i februari 2008. Det totala värdet av ordern är inte officiellt, men normalt är priset för liknande truckar mellan 650 000 och 850 000 euro, beroende på utrustningsnivån.

Eurogate Container Terminal Hamburg GmbH är en del av Eurogate Group, den största terminaloperatören i Europa. Bolaget investerar i två av sina nio terminaler, Bremerhaven och Hamburg. Den beställda utrustningen kommer att levereras till terminalen i Hamburg och kommer delvis att ersätta gammal utrustning och delvis att öka terminalens kapacitet i enlighet med ökat behov. Eurogate valde Konecranes grensletruckar eftersom dessa representerar den senaste teknologin och pga. företagets breda serviceutbud.

”Denna order är strategiskt viktig för oss,” säger Helmut Hemesath, direktör vid Konecranes. ”Detta är Konecranes första truckleverans till Eurogate, som är en av de största kunderna för grensletruckar med nästan 300 enheter i sin flotta. Ordern är en betydelsefull referens för oss och ett stort steg för oss på grensletrucksmarknaden”.

De beställda grensletruckarna representerar den senaste teknologin på marknaden, inklusive nya styr- och bromssystem som utvecklats av Konecranes. Grensletruckarna har en lyftkapacitet på 50 ton och de kan stapla 1 över 3 containrar i höjd. De används för att flytta och stapla containrar i containerdepån.

Ytterligare information:
Industripress
Jyrki Melaanvuo, direktör, Yard cranes
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2666

Finansiell media och analytiker>
Mikko Uhari, VD, Heavy Lifting
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2500

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtexten till fotografiet lyder enligt följande
”Konecranes levererar tio grensletruckar till Eurogate Container Terminal Hamburg GmbH.”

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 8 000 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).

www.koncranes.com