Konecranes ökar sina aktiviteter i Ukraina

Konecranes har skrivit under ett avtal om förvärvet av det ukrainska servicebolaget Craneservice Ukraine. Företaget har 140 anställda och en årlig omsättning på över 5 miljoner euro. Köpets värde offentliggörs inte.

Craneservice Ukraine har sitt huvudkontor i Odessa. Företaget verkar i de viktigaste Ukrainska hamnarna såsom Mariupol, Iljichevsk och Odessa. Till verksamheten hör underhåll och modernisering av så gott som alla olika märkes kranar i området. Företaget erbjuder tjänster både inom mekanik och elektronik. Dessutom har företaget gått in på marknaden för service av elektriska kranar.

Detta företagsköp är strategiskt viktigt för Konecranes. Företagen investerar nu kraftigt i Ukraina och i hamnarna vid Svarta havet. Process- och verkstadsindustrierna växer, vilket utgör en stor potential för Konecranes produkter och tjänster.

”Den köpta enheten stärker Konecranes ställning i Ukraina, speciellt inom underhåll av hamnkranar”, säger Seppo Hoppu, direktör, Östeuropa. ”Cranservice erbjuder kompetenta tekniker och kommer att vara en stark stödenhet för Konecranes verksamhet i ryskatalande områden.”

Ytterligare information:

Seppo Hoppu, direktör, Östeuropa

E-post: [email protected] eller tel: +358 20 427 4100

Finansiell media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för placerarrelationer
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns på vår webbsida www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2007 omsatte koncernen 1 750 miljoner euro. Koncernen har 8 400 anställda på över 470 orter i 43 länder. Konecranes är noterat på OMX Nordiska Börs Helsingfors (symbol: KCR1V).