Konecranes levererar miljövänliga, high--tech containerkranar till Medelhavet

Konecranes fick i mars 2008 en beställning på tolv gummihjulsportalkranar (rubber tired gantry, RTG) från det spanska bolaget MSC Terminal Valencia (MSC). Företaget är ett dotterbolag till den i Schweiz-baserade koncernen MSC Mediterranean Shipping Company. Konecranes kommer också att sköta underhållet av de beställda kranarna. Utrustningen levereras i slutet av detta år och i början av 2009. Beställningens värde är inte offentligt.

MSC Mediterranean Shipping Company S.A. är ett av världens ledande globala transportbolag. Under de senaste åren har bolaget utökat sin fartygsflotta betydligt, och är idag världens andra största containertransportbolag. Bolaget har också utökat sina innehav i containerterminaler. I takt med den fortsatta ökningen av containertrafiken beslöt MSC att köpa tolv RTG kranar till sin containerterminal i Valencia. Konecranes är välkänt i containerterminalerna i Valencia, eftersom där redan finns flera tiotals Konecranes RTG kranar.

De beställda RTG kranarna är så kallade nya generationens RTG kranar, där man redan i designstadiet tagit i beaktande framtida miljökrav. Tack vare ett speciellt bränslesystem, kan kunderna spara upp till 30 % i bränslekostnader. Kranarna har en lyftkapacitet på 50 ton, de kan stapla 6 containrar högt och sex containrar plus lastbilsfil i bredd. Kranarna utrustas också med Konecranes YardIT GPS automatstyrsystem, containerpositionering- och automatstoppsystem.

”Genom denna beställning stärker Konecranes sin ledande ställning som leverantör av RTG kranar i Medelhavsområdet,” säger Aku Lehtinen, direktör, RTG kranar, Konecranes. ”Vår starka position och vårt servicenätverk i Spanien, i kombination med vår högteknologiska lösning var de viktigaste faktorerna för den här beställningen.”

Ytterligare information:
Aku Lehtinen, direktör, RTG kranar
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2665

Finansiell media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för placerarrelationer
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtext:  ”Konecranes levererar tolv miljövänliga RTG kranar till MSC:s terminal i Valencia, Spanien”.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2007 omsatte koncernen 1 750 miljoner euro. Koncernen har 8 400 anställda på över 470 orter i 43 länder. Konecranes är noterat på OMX Nordiska Börs Helsingfors (symbol: KCR1V).