Konecranes undertecknade intentionsavtal för förvärv av aktiemajoritet i kinesiskt telfer- och kranbolag

Konecranes har undertecknat ett intentionsavtal och med ensamrätt påbörjat förhandlingar om ett möjligt köp av aktiemajoriteten i det kinesiska telfer- och kranbolaget Jiangsu Three Horses Crane Manufacture Co. Ltd. (SANMA). Parternas mål är att slutföra förhandlingarna och underskriva slutliga avtalet i början av 2009.

SANMA ägs för närvarande av företagets ledning. Om parterna når en överenskommelse och köpet genomförs, kommer SANMA att bli ett joint-venturebolag. Intentionsavtalet skrevs under den 23 november 2008.

SANMA är baserat i Jingjiang, cirka två timmar nordväst om Shanghai. SANMA är en av de ledande kranleverantörerna i Kina. Företaget hade en omsättning på ca 15 MEUR år 2007 och sysselsätter över 500 personer. SANMA är känt för sina djupa, långsiktiga kundförhållanden och har ett brett distributionsnätverk i Kina. Företaget tillverkar tusentals telfrar och hundratals kranar per år.

”När köpet realiseras, kommer vår position och konkurrenskraft att stärkas på den väldiga kinesiska marknaden,” säger Harry Ollila, regionchef, Nordostasien området, Konecranes. ”Samtidigt kan vi utvidga försäljningen och öka leverantörs- och inköpsaktiviteterna i landet.”

Det slutliga avtalet bör granskas och godkännas av kinesiska myndigheter.

Tilläggsinformation:
Harry Ollila, regionchef, Nordostasien
e-post:
[email protected] eller tel. +86 13 788 903 876

Mikael Wegmüller, direktör, marknadsföring och kommunikation
e-post:
[email protected] eller tel. +358 20 427 2008

Detta pressmeddelande finns på vår webbsida www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2007 omsatte koncernen 1 750 miljoner euro. Koncernen har 9 600 anställda på över 470 orter i 43 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V).

www.konecranes.com