KCI Konecranes hyötyy teräs- ja voimalaitossektorin noususta

KCI Konecranes on saanut useita merkittäviä prosessinosturitilauksia. "Prosessinosturitilausten määrässä on tapahtunut tervetullutta kasvua, mikä johtuu lähinnä energia- ja terästeollisuuden tilausten lisääntymisestä. Nämä uudet tilaukset varmistavat Erikoisnostureiden toimintatason pysymisen korkeana koko vuoden ajan”, kertoo KCI Konecranes Oyj:n konsernijohtaja Stig Gustavson. Seuraavassa muutamia merkittävimpiä tilauksia teollisuusaloittain. Tilausten yhteenlaskettu arvo on noin 7 milj. euroa:

Sellu- ja paperiteollisuus
Metso Paper Oy on tilannut kolme kapasiteetiltaan yli 120-tonnin paperitehdasnosturia Stora Enson paperitehtaaseen Kvarnsvedenissä, Ruotsissa. Nosturit toimitetaan marraskuussa 2004. Nosturit asennetaan uuden 420.000-tonnin SC-paperikoneen yhteyteen. “Kokemuksemme sellu- ja paperiteollisuuden nosturitoimittajana auttoi meitä tilauksen saamisessa. Voimme tarjota modernia teknologiaa ja tiedämme mitä tämän teollisuudenalan nostureilta vaaditaan”, sanoo Konecranesin Hannu Piispanen, Myynti- ja markkinointipäällikkö, Paperiteollisuus.

Terästeollisuus
KCI Konecranes teknologian läpimurto jatkuu Amerikan markkinoilla. Structural Metals Inc. (SMI) Seguinissa, Teksasissa on tilannut 230-tonnin vaihtovirtaohjatun valunosturin sekä 75-tonnin apunostimen uuteen terästehtaaseensa. “Kun aloimme suunnitella uutta tehdastamme, vakuutuimme vaihtovirtateknologian käytön eduista terästeollisuudessa. Saimme tarjouksia useilta eri toimittajilta sekä vaihto- ja tasavirtaratkaisuista, mutta tulimme lopulta siihen tulokseen, että KCI Konecranesin tarjoama kokonaisuus oli ominaisuuksiltaan, hinnaltaan ja tekniseltä tueltaan paras” , kertoo Robert S. Cude, SMI:n tekninen johtaja. Nosturi palvelee uutta suurempaa jatkuvatoimista valukonetta joka otetaan käyttöön vuoden 2005 toisella vuosipuoliskolla. SMI:n CMAA-luokkaa F. Nucor tilasi jokin aika sitten samankaltaisen nosturin tehtaaseensa Jewettissa, Teksasissa.

Ruotsalainen SSAB tilasi täysin automatisoidun imukupilla varustetun teräslevyjenkäsittelynosturin Oxelösundissa sijaitsevaan terästehtaaseensa. “Terästeollisuuden tuotteiden kysyntä maailmalla on kasvanut ja siksi SSAB Oxelösundkin lisää kapasiteettiaan ja on tilannut vielä yhden teräslevyjenkäsittelynosturin Konecranesin neljä vuotta sitten toimittamien yhdeksän nosturin lisäksi”, kertoo johtaja Kari Anttila, Prosessinosturit, Pohjoismaat.

Voimalaitokset
Energitekniska Konstruktioner AB (ETK) Luleåssa Ruotsissa on tilannut kaksi täysin automatisoitua jätteenkäsittelynosturia kahteen kunnalliseen jätteenkäsittelylaitokseen. Nosturit toimitetaan helmikuuhun 2005 mennessä. Skövde Värme AB ja Eksjö Energi AB ovat sopineet että ETK yhdessä Babcock & Wilcox Vølund ApS kanssa toimittaa kokonaissuunnitelmat uusista jätteenkäsittelylaitoksesta. Laitokset ovat kooltaan keskisuuria ja uudet automaattiset kahmarinosturit vastaavat jätteen keskeytymättömästä syötöstä prosessiin. ETK on erikoistunut valmiiden pakettien toimittamiseen alueellisille lämpövoimalaitoksille. Useisiin ETK:n projekteihin on sisältynyt myös Konecranesin nostolaitteita. “KCI Konecranes on ollut 1990-luvulta lähtien johtava jätteenkäsittelynostureiden toimittaja Ruotsissa”, kertoo Konecranesin Antti Rekola, myynti- ja markkinointipäällikkö, WTE-nosturit. “Olemme toimittaneet parikymmentä nosturia jätteenkäsittelylaitoksiin eri puolille Ruotsia”.

Lisätietoja antavat:
Finanssijohtaja Teuvo Rintamäki, puh. 020 427 2040
Johtaja Kari Anttila, Prosessinosturit, Pohjoismaat, puh. 020 427 4710
Johtaja Steve Kosir, Prosessinosturit, Yhdysvallat,puh. +1- 281 445 2225

KCI Konecranes on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranesin huoltosopimuskannassa on 217.000 nosturia ja se on maailman suurin prosessinostureiden huolto-organisaatio. Se on myös maailman johtava raskaiden prosessinostureiden toimittaja sekä satama- ja telakkanostureiden maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2003 konsernin liikevaihto oli 665 milj. euroa. Konsernilla on 4300 työntekijää 34 maassa eri puolilla maailmaa.