Konecranesin RTG-nosturit valtaavat uusia markkinoita

Konecranesin kumipyöräkonttinosturit (Rubber Tired Gantry, RTG) valtaavat uusia markkinoita. KCI Konecranes on saanut uuden sukupolven RTG-nosturia koskevan tilauksen nyt ensimmäistä kertaa myös Yhdysvaltain länsirannikon ja Espanjan Välimeren rannikon alueilta. Kontinkäsittely kasvaa nopeasti kummallakin alueella.

Terminal de Contenidores de Valencia (TCV), joka on osa espanjalaista GRUP TCB:tä, tilasi Konecranes VLC:ltä ensimmäiset kolme Espanjaan toimitettavaa RTG-nosturia. “Tämä tilaus on tärkeä avaus Konecranesin RTG-nostureille Espanjan markkinoilla”, sanoo myyntipäällikkö Tuomas Saastamoinen, kontinkäsittely, Konecranes VLC. ”Espanja on yksi suurimmista kontinkäsittelymarkkinoista Euroopassa. Konecranes on aikaisemmin toimittanut Espanjaan laiturikonttinostureita GRUP TCB:n operoimiin Algecirasin ja Barcelonan konttiterminaaleihin.” Nosturit toimitetaan helmikuussa 2005 Valencian satamaan, Espanjan Välimeren puoleiselle rannikolle.

KCI Konecranes on toimittanut jo yli 200 uuden sukupolven RTG-nosturia eri puolille maailmaa. Näistä 100 on toiminnassa Yhdysvaltain itärannikolla ja Meksikonlahden alueella. Maaliskuussa 2004 Burlington Northern Santa Fe Corporation (BNSF, Teksas) tilasi Konecranes VLC:ltä kaksi ensimmäistä RTG-nosturia Yhdysvaltain länsirannikolle. "Tämä merkitsee meille todellista läpimurtoa Yhdysvaltain markkinoille. Voimme nyt laajentaa toimintaamme ja ulottaa RTG-nostureiden huoltotoiminnan myös Yhdysvaltain länsirannikolle”, kertoo Konecranes VLC:n toimitusjohtaja Mikko Uhari. “Itärannikon asiakkailta saatu myönteinen palaute auttoi merkittävästi tämän tilauksen saamisessa.”

Nosturit toimitetaan lokakuussa 2004 Los Angelesissa sijaitsevaan intermodaaliterminaaliin. Terminaalia operoi BNSF:n tytäryhtiö The Burlington Northern and Santa Fe Railway Company, joka on yksi maailman suurimmista rautatieoperaattoreista. Se kuljettaa enemmän viljaa kuin mikään toinen rautatie Yhdysvalloissa ja sen kuljettama hiilimäärä riittäisi tuottamaan noin 10 % Yhdysvalloissa tuotetusta sähköstä.

Näiden 16-pyöräisten RTG-nosturien nostokapasiteetti on 50 tonnia, niiden alle mahtuu kuusi konttia päällekkäin ja ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain. Konttienkäsittelytehokkuus saavutetaan nopeilla nosto- ja siirtonopeuksilla.

RTG-nosturit on varustettu nykyaikaisilla kuormanhallinta-ominaisuuksilla, heilunnanestolla ja tarkkuuskohdistuksella jne. Kaikki toiminnot ovat sähkömekaanisia ja toimivat ilman hydrauliikkaa. Hydrauliikkakäyttöjen korvaaminen vaihtovirtakäytöillä alentaa huomattavasti RTG-nostureiden kunnossapitokustannuksia. KCI Konecranesin vaihtovirtataajuusmuuttajilla saavutetaan RTG-nostureiden nykyaikaisimmat ja luotettavimmat käyttöominaisuudet.

Lisätietoja antaa:

Konecranes VLC Oy
Jyrki Melaanvuo, johtaja, RTG Cranes
Puh: 020 -427 2666, fax: 020 427 2599

Tuomas Saastamoinen, Myyntipäällikkö
Puh: +358 40 -516 8562, Fax: +358 20 427 2599

Tämä lehdistötiedote sekä korkearesoluutiokuva löytyvät internetsivultamme www.konecranes.com kohdasta “Latest News”.

Konecranes VLC Oy (Very Large Cranes) on KCI Konecranes -konsernin Erikoisnosturit-liiketoiminta-alueeseen kuuluva yhtiö, joka on erikoistunut satama-, terminaali- ja telakkanostureihin.

KCI Konecranes, jonka pääkonttori sijaitsee Hyvinkäällä, on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on myös maailman johtava raskaiden prosessinostureiden ja telakkanosturien toimittaja sekä satamien massatavara- ja konttinostureiden maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2003 konsernin liikevaihto oli 665 milj. euroa. Konsernilla on 4300 työntekijää yli 30 maassa eri puolilla maailmaa.