Konecranes sai Venäjältä suurimmat kontinkäsittelynosturitilaukset

Konecranes sai lokakuussa 2007 tilaukset viiden satamanosturin (ship-to-shore, STS) ja neljäntoista kumipyöräkonttinosturin (rubber tired gantry crane, RTG) toimittamisesta kolmelle National Container Company (NCC) -yrityksen venäläiselle terminaalille. Nosturit toimitetaan NCC:n tytäryhtiöille: pietarilaiselle First Container Terminal (FCT):lle, Ust-Lugassa toimivalle Baltic Container Terminal (BCT):lle ja Shusharyn sisämaan terminaalille. Tilauksien kokonaisarvo on yli 40 miljoonaa euroa.

Konttinkäsittelylaitteiden hankinta on osa NCC:n terminaalien laajennus- ja kehityssuunnitelmaa. Nyt tilatut laitteet kasvattavat nykyisten terminaalien käsittelykapasiteettia ja parantavat tuottavuutta. Konecranes toimittaa yhden STS-nosturin ja kymmenen RTG-nosturia pietarilaiselle FCT:lle, neljä STS-nosturia BCT:n uuteen konttiterminaaliin Ust-Lugaan ja neljä RTG-nosturia Pietarin alueella sijaitsevaan Shusharyn sisämaanterminaaliin. Nosturit toimitetaan vuosina 2008 ja 2009.

Nyt tilattuja STS-nostureita käytetään Panamax-luokan alusten lastaukseen ja purkuun. Nostureiden nostokapasiteetti on 50 tonnia ja ulottuma 40 tai 38 metriä. RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 50 tonnia, ja ne voivat pinota kuusi kontia päällekkäin. Pukin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi seitsemän konttia rinnakkain.

Nämä tilaukset vahvistavat entisestään Konecranes-konsernin asemaa Pietarin satamassa. Samalla ne kuvastavat asiakkaan luottamusta laitteitamme ja toimintaamme kohtaan, sanoo Konecranes Satamat-liiketoimintayksikön johtaja Jarmo Juntunen.

Vuonna 2006 ja vuoden 2007 alussa NCC tilasi neljä STS-nosturia FCT:n konttiterminaaliin Pietarissa. Kaksi nostureista toimitetaan vuoden 2007 lopussa ja kaksi vuonna 2008. Yhteistyö Pietarin terminaalin kanssa alkoi jo 1980-luvulla, ja Konecranes on toimittanut terminaalille nostureita, nosturimodernisaatioita ja kunnossapitopalveluita.

Lisätietoja antavat:
Lehdistö
Mika Mahlberg, johtaja, VLC-nosturit
sähköposti: [email protected] tai puhelin 020 427 2630

Jarmo Juntunen, johtaja, Satamat-liiketoimintayksikkö
sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2600

Talouslehdet ja analyytikot
Paul Lönnfors, Sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti:
[email protected] tai puhelin: 020 427 2050

Tämä tiedote ja ladattava kuva löytyvät internetsivuiltamme www.konecranes.fi.

Kuvateksti:
Konecranes toimittaa STS-nostureita FCT:n konttiterminaaliin Pietarissa.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2006 Konecranesin liikevaihto oli yhteensä 1483 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 8 000 työntekijää ja yli 370 huoltopistettä 41 maassa. Konecranesin osake on noteerattu OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

National Container Company (NCC) on perustettu vuonna 2002. Vuosina 2006-2007 First Quantum ja kuljetusyritys FESCO muodostivat strategisen liiton kehittääkseen NCC:n konttiterminaalien toimintaa yhdessä. First Container Terminal (FCT, Pietari), Novorossiysk Container Terminal (NUTEP, Novorossiysk) ja Illichivsk Container Terminal (UTC, Ukraina) ovat toiminnassa. Parhaillaan rakennetaan kahta terminaalia, jotka ovat USt-Luga Container terminal (ULCT, Leningradin alue)ja Logistics terminal in Shushary (Pietari).