KCI KONECRANES SAI RTG-NOSTUREIDEN LISÄTILAUKSEN YHDYSVALLOISTA

Konecranes VLC on saanut Houstonin satamalaitokselta (Port of Houston Authority, Teksas, USA) lisätilauksen seitsemästä kumipyöräkonttinosturista (Rubber Tyred Gantry Crane, RTG). Sopimuksen arvo on yli 10 milj. USD:a. Nosturit toimitetaan huhtikuussa 2005.

Houstonin satama on yksi Yhdysvaltain johtavista konttiterminaaleista. Tällä hetkellä siellä on toiminnassa viisitoista Konecranesin RTG-nosturia. "Uusien RTG-nosturien avulla haluamme jatkossakin edelleen nopeuttaa konttilaivojen lastaamisen ja purkamisen läpimenoaikaa Barbour's Cut -terminaalissa, missä nopea konttiliikenteen kasvu jatkuu" sanoo johtaja Tom Kornegay Houstonin Satamasta. Nyt tilattuja RTG-nostureita käytetään aluksi Barbour's Cut -terminaalissa, josta ne siirretään myöhemmin uuteen Bayport-terminaaliin.

Nosturit valmistetaan ja kootaan Euroopassa, minkä jälkeen ne siirretään Barbours Cut -terminaaliin Houstonin satamassa. Tämän toimituksen jälkeen USA:ssa on toiminnassa yhteensä 114 uuden sukupolven Konecranes RTG-nosturia.

"Konecranesin RTG-nostureissa on ainutlaatuinen ympäristöystävällinen tekniikka, pystymme toimittamaan nosturit nopeasti ja tarjoamaan niille paikallisen huollon - nämä tekijät ratkaisivat tarjouskilvan meidän hyväksemme," sanoo Tuomas Saastamoinen, myyntipäällikkö, Konecranes VLC. "Kunnossapidosta ja teknisestä tuesta vastaa satamanostureiden huoltoon erikoistunut KCI Koneportsin Houstonin konttori."

16-pyöräisien RTG-nostureiden nostokorkeus on 15 metriä ja jänneväli 23 metriä (neljä konttia päällekkäin, ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain). Näiden nosturien korkeutta ja jänneväliä on helppo kasvattaa, mikä on etu, kun ne myöhemmin siirretään Bayportin terminaaliin. Konttienkäsittelytehokkuus saavutetaan nopeilla nostonopeuksilla ja nykyaikaisilla kuormanhallintaominaisuuksilla, kuten heilunnanestolla, tarkkuuskohdistuksella jne. Nosturin käyttämä energia tuotetaan viimeisintä dieselmoottori- ja polttoainetekniikkaa hyväksikäyttäen, jonka ansiosta haitallisten päästöjen määrä pysyy alhaisena. Modernit äänenvaimentimet takaavat merkittävästi hiljaisemman käynnin.

Kaikki toiminnot ovat sähkö-mekaanisia eikä niissä käytetä lainkaan hydrauliikkaa. KCI Konecranesin omilla vaihtovirtataajuusmuuttajilla saavutetaan RTG-nostureiden nykyaikaisimmat ja luotettavimmat käyttöominaisuudet. Hydrauliikkakäyttöjen korvaaminen vaihtovirtakäytöillä vähentää huomattavasti RTG-nostureiden kunnossapitokustannuksia.

Lisätietoja antaa:
Konecranes VLC Oy
Tuomas Saastamoinen, myyntipäällikkö, puh. 020 427 2662
Sähköposti: [email protected]

Tämä lehdistötiedote sekä imuroitava korkearesoluutiokuva löytyvät internetsivultamme www.kcigroup.com kohdasta "Latest News".

Konecranes VLC Oy (Very Large Cranes) on KCI Konecranes -konsernin Erikoisnosturit-liiketoiminta-alueeseen kuuluva yhtiö, joka on erikoistunut satama-, terminaali- ja telakkanostureihin.

KCI Konecranes, jonka pääkonttori sijaitsee Hyvinkäällä, on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on maailman johtava prosessiteollisuuden raskaiden nostureiden toimittaja. KCI Konecranes toimittaa lasti- ja konttinostureita satamiin maailmanlaajuisesti ja on johtava telakkanosturien toimittaja. Vuonna 2003 konsernin liikevaihto oli 665 milj. euroa ja konsernilla oli yli 4300 työntekijää 34 maassa eri puolilla maailmaa.

Houstonin satamalaitos omistaa ja johtaa julkisia palveluja Houstonin sataman alueella. Satama-alue on 40 kilometriä pitkä ja alueella tarjotaan erilaisia julkisia ja yksityisiä irtotavaralastin, konttien, viljan ja muiden kuivien massatavaroiden, raskaan rahdin ja muunkin rahdin käsittelyyn liittyviä satamapalveluja. Vuosittain yli 6.600 alusta vierailee satamassa ja se onkin rankattu USA:n suurimmaksi ulkomaankauppasatamaksi, toiseksi suurimmaksi käsiteltyinä tonneina mitattuna ja kuudenneksi suurimmaksi koko maailmassa. Houstonin satamalaitoksella on keskeinen rooli Houstonin satamaväylän navigointiturvallisuudesta huolehtimisessa. Satamaväylä on ollut elintärkeä tekijä Houstonin kehityksessä kansainvälisen kaupan keskukseksi. Barbour's Cut -konttiterminaali ja keskushuoltoyksikkö on ensimmäinen USA:n satamalaitoksista, joka on kehittänyt ja ottanut käyttöönsä oman ympäristöjohtamisjärjestelmänsä ja saavuttanut ISO 14001:n tiukat kriteerit. Tämän lisäksi satama on virallinen toimituspiste kahvin C-futuureille, joilla käydään kauppaa New Yorkin kahvi-, sokeri- ja kaakaopörssissä. Lisätietoja Houstonin satamalaitoksen kotisivuilta: www.portofhouston.com.