KCI Konecranesilta konttinosturi Sloveniaan

Konecranes VLC Oy toimittaa laiturikonttinosturin Luka Koper Container Terminaliin Koperin satamaan, Sloveniaan. Tilauksen arvo on lähes 4,5 milj. euroa. Nosturi toimitetaan heinäkuussa 2005.

Koperin lahdessa Adrianmeren rannalla sijaitsevan Koperin sataman konttiliikenne on viime vuosina kasvanut  keskimäärin 13 %:n vuosivauhdilla. Pystyäkseen käsittelemään kasvaneita liikennemääriä Koperin satama on ilmoittanut suunnitelmistaan rakentaa uusi konttiterminaali lähelle nykyistä Luka Koper -terminaalia.

Uusi nosturi lisää terminaalin kapasiteettia ja nopeuttaa laivojen läpimenoaikoja Luka Koper –terminaalissa. Terminaalissa on tällä hetkellä toiminnassa kolme laiturikonttinosturia ja muuta pyörillä liikkuvaa kontinkäsittelykalustoa, mm. ensimmäinen Konecranesin 8-pyöräinen RTG-nosturi, joka toimitettiin keväällä 2004.

Uusi laiturikonttinosturi on Panamax-kokoluokkaa ja sen nostokapasiteetti on 45 tonnia ja ulottuma 37 metriä. Tämä tehokas nosturi pystyy käsittelemään aluksia, joihin mahtuu 13 konttia rinnakkain. Konecranesin omat nosturin sähkökäytöt, moottorit sekä mekaaniset komponentit mahdollistavat tehokkaan konttienkäsittelyn.

Konecranes VLC valmistaa parhaillaan samanlaisia Panamax-luokan laiturikonttinostureita myös Kotkan ja Gdynian (Puola) satamiin.

Välimeren alueesta on tullut tärkeä markkina-alue KCI Konecranesille sen laajentaessa kontinkäsittelyliiketoimintaansa. ”Tämä alue tarjoaa suuria mahdollisuuksia ja me olemme vasta päässeet alkuun”, sanoo Mika Mahlberg, johtaja, Konttinosturit, Konecranes VLC. “Konecranes on laajentanut kontinkäsittelytoimintaansa Välimeren alueen maissa. Saimme kesäkuussa RTG-nosturitilauksen Valenciasta, Espanjasta (TCV) ja nyt laiturikonttinosturitilauksen Koperin satamalta Sloveniasta.”

Muita Välimeren alueen asiakkaita ovat Barcelonan ja Algeciraksen satamat Espanjassa, Marseille’n satama Ranskassa sekä Haifan ja Ashdodin satamat Israelissa.

Lisätietoja antaa

Konecranes VCL Oy
Mika Mahlberg, johtaja, konttinosturit
Puh. 020 427 2630

Konecranes VLC Oy (Very Large Cranes) on KCI Konecranes -konsernin Erikoisnosturit-liiketoiminta-alueeseen kuuluva yhtiö, joka on erikoistunut satama-, terminaali- ja telakkanostureihin.

KCI Konecranes on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on myös maailman johtava raskaiden prosessinostureiden ja telakkanosturien toimittaja sekä satamien massatavara- ja konttinostureiden maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2003 konsernin liikevaihto oli 665 milj. euroa. Konsernilla on 4300 työntekijää yli 30 maassa eri puolilla maailmaa.