APM Terminals tilasi KCI Konecranesilta 30 RMG-nosturia

Maersk Inc. on tehnyt KCI Konecranesin kanssa sopimuksen 30 kiskoilla kulkevan konttinosturin (RMG, Rail Mounted Gantry Container Handling Crane) toimittamisesta APM Terminalsin uuteen, alan huippua edustavaan konttiterminaaliin Portsmouthiin, Virginiaan. Toimitukset alkavat sopimuksen mukaan lokakuussa 2006. Sopimukseen sisältyy myös optio 30 nosturin lisätilauksesta. Kauppahintaa ei julkisteta.

APM Terminalsin uusi konttiterminaaliprojekti Virginiassa on suurin yksityinen konttiterminaali-investointi Yhdysvalloissa. Terminaali tulee olemaan uusi mittapuu, kun konttienkäsittelyteollisuudessa arvioidaan suorituskykyä ja toimintatapoja. Konecranesin RMG-nostureita käytetään varastoalueella konttien pinoamiseen ja niiden kuormaamiseen rekkoihin.

"KCI Konecranesin teknologia, kokemus ja luotettavat toimitukset ovat erittäin vakuuttava yhdistelmä”, sanoo APMT-projektin vastaava johtaja Griff Lynch. "APM Terminalsin asiakkaat edellyttävät nopeita lastausaikoja ja toimituksia. Valitsemalla KCI Konecranesin voimme luottaa siihen, että projekti hoidetaan tehokkaasti ja että saamme tarpeeseemme sopivat ja tehokkaat laitteet. On erittäin tärkeää, että uuden terminaalin käynnistys onnistuu ilman teknisiä ongelmia ja että se tapahtuu aikataulun mukaisesti.”

Tehokkainta lastinkäsittelyä

Nostureiden kapasiteetti on 40 tonnia, jänneväli 25,4 metriä. Nostokorkeus sallii 6 kontin pinoamisen päällekkäin.

Nosturit on suunniteltu vaativiin nostotarpeisiin ja niissä on käytetty viimeisintä ohjaus- ja automaatioteknologiaa. Nosturit on varustettu Konecranesin patentoimalla Active Load Control –teknologialla. Teknologia on alun perin kehitetty markkinoilla erinomaisesti menestyneisiin Konecranesin kumipyöräkonttinostureihin (RTG, Rubber Tired Gantry).

Nosturit on suunniteltu tukemaan APM Terminalsin kehittämää uutta konttien varastointi- ja käsittelykonseptia, joka otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön Portsmouthissa.

Konecranes Active Load Control –järjestelmä on ollut teknologialtaan selvä markkinajohtaja aina siitä lähtien, kun se tuotiin markkinoille vuonna 1995. Kaikki päätoiminnot ovat sähkömekaanisia eikä niissä käytetä lainkaan hydrauliikkaa, mikä vähentää laitteen kunnossapito- ja kokonaiskustannuksia. Tämä täyttää myös Yhdysvaltojen nykyisen ympäristölainsäädännön asettamat vaatimukset.

A.P. Moller-Maersk Groupin ja KCI Konecranesin yhteistyö

KCI Konecranes on vuodesta 2001 lähtien toimittanut konttienkäsittelylaitteita A.P. Moller-Maersk Groupin terminaaleihin Yhdysvaltain itärannikolle ja Meksikonlahden alueelle. Aikaisemmin tänä vuonna KCI Konecranes sai ensimmäisen RTG-nostureiden tilauksen Yhdysvaltojen länsirannikolta, APM Terminalsilta (Los Angeles). Tähän mennessä APM Terminalsille on toimitettu yhteensä 34 Konecranesin RTG-nosturia. Tähän eivät sisälly viimeisimmän Los Angelesin tilauksen seitsemän nosturia.

Lisätietoja antavat:

Johtaja Ilpo Hakala, Satama- ja telakkanosturit
Sähköposti: [email protected], puh. 020 427 2660

Myyntipäällikkö Tuomas Saastamoinen, Konttinosturit
Sähköposti: [email protected], puh. 040 516 8562

Tämä lehdistötiedote sekä ladattava kuva löytyy internetsivultamme osoitteesta www.konecranes.com. Lisätietoja RMG-teknologian tuomista eduista löytyy internetsivultamme kohdasta Lehdistötiedotteet ”KCI Konecranes tuo markkinoille uuden kiskoilla kulkevan pukkinosturin konttien käsittelyyn”.

APM Terminals, jonka pääkonttori sijaitsee Haagissa, Hollannissa, on maailman johtava konttiterminaalien omistaja ja operaattori. APM Terminalsilla on yli 35 terminaalia. Vuonna 2004 sen terminaaleissa käsiteltiin 20,6 milj. TEU:ta ja niissä käsiteltiin noin 60 johtavavan konttilaivayhtiön aluksia. APM Terminals North America ja Maersk Inc. ovat osa tanskalaista A.P. Moller-Maersk –konsernia. Konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa. Sillä on yli 60.000 työntekijää yli 125 maassa. Konsernin toimintaan kuuluvat myös laivaliikenne, logistiikka, lentoliikenne, laivanrakennus sekä öljyn ja kaasun poraus, jalostus ja jälleenmyynti.

KCI Konecranes.  Maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on myös maailman johtava raskaiden prosessinostureiden toimittaja sekä satamien ja telakoiden erikoisnostureiden maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2004 konsernin liikevaihto oli 728 milj. euroa. Konsernilla on 4850 työntekijää 35 maassa eri puolilla maailmaa.