Lisää Konecranes-Munckloader -nostureita Japaniin

KCI Konecranes toimittaa neljä laivapukkinosturia (Konecranes-Munckloader) singaporelaisen varustamon , Masterbulk Pte. Ltd:n Oshiman telakalta tilaamaan kahteen laivaan. Nämä 55.000 DWT:n laivat, jotka toimitetaan asiakkaalle vuosina 2007-2008, tulevat olemaan suurimmat tähän mennessä rakennetut tämän tyypin alukset. Nostureiden kauppahintaa ei julkisteta, mutta tällaisten nostureiden yksikköhinta on tyypillisesti noin 5-6 milj. US-dollaria.

Oshima Shipbuilding, jonka toimipaikka sijaitsee Japanissa lähellä Nagasakia, on erikoistunut erilaisten kuivarahtialusten valmistukseen. Oshima toimittaa vuosittain noin 24-30 alusta. Vuonna 2001 Oshima Shipbuilding tilasi KCI Konecranesilta ensimmäiset kahdeksan 70 tonnin Konecranes-Munckloader -nosturia, jotka asennettiin neljään Masterbulkin 48.000 DWT:n alukseen vuosina 2003-2004.

“Asiakas pyrkii jatkuvasti tehostamaan lastinkäsittely- ja kuljetusprosesseja. Aluksissa on täysin avonaiset lastiruumat, sadesuojilla varustetut pukkinosturit, välikannet ja kosteudenpoistolaitteistot. Uusinta tekniikkaa edustavat 70 tonnin Konecranes-Munckloader -nosturit on suunniteltu erityisesti metsäteollisuustuotteiden kuten sellun, paperirullien ja muiden yksikkökuormien kuten konttien ja terästuotteiden käsittelyyn. Korkeamman nostokapasiteetin ansiosta lastaus- ja purkuajat sekä viivästykset on saatu minimoitua ja samalla taattua mahdollisimman turvallinen lastin käsittely”, sanoo myyntijohtaja Veikko Miettinen KCI Konecranesista.

Nosturit suunnitellaan ja niiden pääkomponentit, sähköiset ohjausjärjestelmät ja sähkökäytöt valmistetaan Euroopassa. Nostureiden rakenteet valmistetaan ja asennetaan Kiinassa, josta valmiit testatut nosturit kuljetetaan proomuilla Japaniin. Oshiman telakka vastaa nostureiden asentamisesta laivoihin.

Laivapukkinosturit ovat tyypillisiä ”niche”-tuotteita, joihin perustuvan laivaston maailmanlaajuinen koko on noin 160 alusta. Laivapukkinosturit mahdollistavat alusten käynnin myös sellaisissa satamissa, joilla ei ole omia laiturinostureita. Vuodesta 1996 lähtien KCI Konecranes on toimittanut yhteensä 36 Konecranes-Munckloader –nosturia neljälle varustamolle Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa.

Lisätietoja antaa:

Johtaja Jorma Antikainen, telakkanosturit, puh. 020 427 2550

Tämä lehdistötiedote sekä ladattava kuva löytyy internetsivultamme osoitteesta www.konecranes.com.

Oshima Shipbuilding aloitti toimintansa 1973 ja se toi markkinoille ensimmäisen aluksensa vuonna 1975. Oshima on handymax- ja panamax-luokan rahtialuksiin erikoistunut laivanrakentaja. Yhtiö on tähän mennessä valmistanut 400 rahtialusta ja se toimittaa vuosittain noin 25 alusta varustamoille eri puolille maailmaa.

KCI Konecranes. Maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on myös maailman johtava raskaiden prosessinostureiden toimittaja sekä satamien ja telakoiden erikoisnostureiden maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2004 konsernin liikevaihto oli 728 milj. euroa. Konsernilla on 4850 työntekijää 35 maassa eri puolilla maailmaa.