Charlestonin satama tilasi KCI Konecranesilta lisää kumipyöräkonttinostureita

Etelä-Carolinan satamalaitos (South Carolina State Ports Authority, SCSPA, Charleston, Yhdysvallat) on käyttänyt edelliseen tilaukseensa sisältyneen option ja tehnyt lisätilauksen 16 KCI Konecranesin kumipyöräkonttinosturista (RTG). Tilauksen arvo on noin 25 milj. US-dollaria. Nosturit toimitetaan ensi vuonna touko-marraskuun aikana.

Konttiliikenne Charlestonissa nousi 30.6.2005 päättyneen tilivuoden aikana 14 % kaikkien aikojen ennätykseen 1,97 milj. TEU:hun (20-jalkaista konttia). Konttiliikenteen määrä Charlestonissa on yli kaksinkertaistunut verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.

Charleston haluaa valmistautua kysynnän ja asiakkaiden vaatimusten jatkuvaan kasvuun ja se on käynnistänyt mittavan kaksivuotisen investointiohjelman, jonka aikana satamaa syvennetään, satama-aluetta laajennetaan ja sinne rakennetaan uusi silta. SCSPA:n hallitus on hyväksynyt useita laitehankintoja ja terminaalin toiminnan tehostamiseen tähtääviä sopimuksia mm. tilauksen 16 uudesta kumipyöräkonttinosturista (RTG).

“Näiden projektien ansiosta kapasiteettimme kasvaa ja voimme laajentaa vanhaa Charlestonin satamakompleksia”, kertoo sataman johtaja Bernard S. Groseclose Jr. “Toimenpiteemme osoittavat, että olemme sitoutuneita toteuttamaan strategiaamme Charlestonin sataman kontinkäsittelykapasiteetin kasvattamiseksi.”

Uusien 16-pyöräisten RTG-nostureiden nostokorkeus sallii kuuden kontin pinoamisen päällekkäin, minkä ansiosta olemassa olevan terminaalitilan käyttö tehostuu ja terminaalin kontinkäsittelykapasiteetti kasvaa. Kun nyt tilatut RTG-nosturit on toimitettu, Charlestonissa on toiminnassa yhteensä 41 Konecranesin RTG-nosturia.

RTG-nosturit ovat teknologialtaan toimivia ja ympäristöystävällisiä. Nostureiden nostokapasiteetti on 50 tonnia ja niissä on käytetty viimeisintä ohjaus- ja automaatioteknologiaa (mm. heilunnanesto- ja tarkkuuskohdistusjärjestelmät). Kaikki päätoiminnot ovat sähkömekaanisia eikä niissä käytetä lainkaan hydrauliikkaa. KCI Konecranesin omat vaihtovirtakäytöt lisäävät laitteen luotettavuutta, vähentävät kunnossapitokustannuksia ja haitallisia päästöjä. Tehokkaiden moottoreiden ja pakokaasuja vähentävän teknologian ansiosta polttoaineen kulutus laskee ja päästöt vähenevät. Äänenvaimentimet ovat alentaneet melutasoa huomattavasti.

Lisätietoja antaa:

Tuomas Saastamoinen, myyntipäällikkö, konttinosturit
Sähköposti: [email protected] tai puh. 020 427 2662

Tämä lehdistötiedote sekä ladattava kuva (kuvassa 50-tonnin RTG-nostureita Charlestonin satamassa) löytyvät myös internetsivultamme www.konecranes.fi.

The South Carolina State Ports Authority (SCSPA) omistaa ja operoi kolmea satamaa: Charlestonin, Georgetownin ja Port Royalin satamia, joiden kautta kulkee tavaraa vuosittain noin 46 milj. dollarin arvosta. Nämä kaikki ovat omistajan operoimia terminaaleja eli SCSPA omistaa terminaalit ja niissä työskentelee sen oma henkilökunta. Henkilöstö operoi kaikkia konttinostureita ja muita terminaalialueen laitteita sekä alueiden portteja. Ainoan poikkeuksen muodostavat satamassa lisenssillä toimivat operaattorit, jotka ovat vuokranneet terminaalitilaa ja toimivat omilla alueillaan. SCSPA:n henkilökunta ohjaa myös laitureilla toimivia konttinostureita sekä satama-alueen laitteita vuokratiloissa toimivien operaattoiden puolesta. (www.port-of-charleston.com)

KCI Konecranes on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on maailman johtava raskaiden prosessinostureiden ja telakkanostureiden toimittaja. KCI Konecranes on myös satamien erikoisnostureiden sekä konttikurottajien ja haarukkatrukkien maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2004 konsernin liikevaihto oli 728 milj. euroa. Konsernilla on 4900 työntekijää 35 maassa eri puolilla maailmaa.