KCI Konecranes allekirjoitti sopimuksen nosturituotannosta Puolassa

KCI Konecranes ja puolalainen Mostostal Chojnice SA laajentavat yhteistyötään. Yhtiöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen pääasiassa Euroopan markkinoille tulevien prosessinostureiden sopimusvalmistuksesta.

Yhteistyön laajentamista juhlitaan tänään pidettävässä Mostostal Chojnicen tehtaan avajaisjuhlassa.

Vuonna 1973 perustettu Mostostal Chojnice SA on Puolan johtava teräsrakenteiden valmistaja. Tehdas sijaitsee maantieteellisesti edullisessa paikassa Chojnicen kaupungissa lähellä Gdynian satamaa ja Saksan rajaa. Tehdas on jo aikaisemminkin toiminut KCI Konecranesin kuormitushuippujen tasaajana useissa erikoisnosturiprojekteissa.

Yhteistyön alkuvaiheessa Mostostal Chojnicessa valmistettiin ja koottiin nostureiden kannatinrakenteita. Tuotannossa käytettiin hyväksi KCI Konecranesin teknologiaa, komponentteja ja suunnittelua.

“Yhteistyömme KCI Konecranesin kanssa on ollut hyvin tuloksellista. Olemme iloisia siitä, että meistä tulee KCI Konecranesin pitkäaikainen yhteistyökumppani. Tämän ansiosta voimme edelleen kehittää osaamistamme”, sanoo Mostostal Chojnicen pääjohtaja Zbigniew Urbaniec. “Asemamme teräsrakenteiden johtavana valmistajana vahvistuu entisestään tämän sopimuksen ansiosta.”

Tuotantokapasiteetin riittävyyden turvaamiseksi KCI Konecranes on toimittanut Mostostal Chojnicen tehtaalle uudenaikaisia koneita ja laitteita sekä uuden tuotantolinjan. Tehtaalla on nyt valmiudet valmistaa tehokkaasti myös teknologialtaan vaativimpia prosessinostureita.

”Nyt tehty sopimus tukee KCI Konecranesin strategiaa, jonka tavoitteena on luoda sopimusvalmistajien verkosto ja tuoda tätä kautta lisää joustoa tuotantokapasiteetin käyttöön. Modulaaristen tuotteiden ansiosta voimme keskittää tuotannon joko omiin tai yhteistyökumppaneiden tehtaisiin aina kulloisenkin markkinatilanteen mukaan”, sanoo KCI Konecranesin Erikoisnosturitoiminnoista vastaava johtaja Mikko Uhari. “Tämän sopimuksen ansiosta voimme jatkossakin toimia tehokkaasti Euroopan markkinoilla.”

Lisätietoja antavat:

KCI Konecranes Oyj
Johtaja Mikko Uhari, Erikoisnosturit,
[email protected] tai puh. 020 427 2500

Toimitusjohtaja Andrzej Leczkowski, KCI Konecranes Poland
[email protected] tai puh. +48-58-320 9085

Mostostal Chojnice SA, on osa vuonna 1973 perustettua KEM Groupia. Yhtiö on Puolan johtava teräsrakenteiden (hitsattujen ja) valmistaja ja kokoonpanija. Mostostal Chojnice monipuolinen tuotanto kattaa mm. kannatinrakenteet, sillat, laskuportaat, pipe racks, tornit ja mastot sekä erilaiset tankit ja säiliöt. Mostostal Chojnice on myös Puolan suurin laivanrakennusteollisuuden kansiluukkujen, ramppien ja muiden laitteistojen valmistaja. Vuonna 2003 Mostostal Chojnicelle myönnettiin ISO 9001 –standardin mukainen TÜV Rheinland –todistus. Mostostalin tunnetuimpia projekteja ovat mm. Lontoon Millenium bridge, maailman neljänneksi korkein (430 m) linkkitorni ja Pariisissa sijaitsevan Stade de Francen kattorakenteet.

KEM Group on yksityinen, vuonna 1991 Krawczykin pariskunnan perustama yritys. Yhtiö listattiin vuonna 2003 sijalle 284 Puolan 500 suurimman yhtiön joukossa. KEM Groupin keskeisimmät toimialueet ovat mm. teräsjätteen käsittely, kotimaan- ja ulkomaankauppa (25.000 - 40.000 tn/kk) sekä metallurgisten tuotteiden kauppa (12.000 – 15.000 tn/kk), huonekalujen valmistus, energian tuotanto, urakointi jne. (Yhtiöllä on esimerkiksi oma 1300-luvun linnan raunioille luotu virkistyskeskus). KEM Groupin liikevaihto oli vuonna 2004 noin PLN 550 milj. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Dąbrowa Górniczassa ja sillä on 1000 työntekijää.

KCI Konecranes on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. KCI Konecranes on maailman johtava raskaiden prosessinostureiden ja telakkanostureiden toimittaja. KCI Konecranes on myös satamien erikoisnostureiden sekä konttikurottajien ja haarukkatrukkien maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2004 konsernin liikevaihto oli 728 milj. euroa. Konsernilla on 4900 työntekijää 35 maassa eri puolilla maailmaa.