KCI Konecranesin RTG-nosturit valtaavat uusia markkinoita

KCI Konecranesin kumipyöräkonttinosturit (RTG) kiinnostavat asiakkaita eri puolilla maailmaa. KCI Konecranes on hiljattain saanut ensimmäiset RTG-tilauksensa Romaniasta ja Dominikaanisesta tasavallasta sekä lisää tilauksia Yhdysvaltain länsirannikolta. Yhteensä nämä tilaukset käsittävät 14 RTG-nosturia (kirjattu kolmannen vuosineljänneksen tilauksiin), jotka toimitetaan asiakkaille vuoden 2006 touko-heinäkuun välisenä aikana.

DP World, joka on yksi maailman johtavista konttiterminaalioperaattoreista, tilasi viisi RTG-nosturia Constantza South Container Terminaliin Romaniaan ja neljä RTG-nosturia uuteen Multimodal Caucedon terminaaliin Zona Francassa Dominikaanisessa tasavallassa.

DP World voitti vuonna 2003 järjestetyn tarjouskilpailun Romaniassa sijaitsevan Constantzan sataman uuden konttiterminaalin operointiluvasta. Constantzan terminaali on Mustanmeren alueen suurin konttiterminaali, ja voidakseen vastata ennakoituun kysynnän kasvuun DP World suunnittelee kaksinkertaistavansa terminaalin kapasiteetin 900.000 TEU:hun. Uusien 16-pyöräisten RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia ja ne voivat pinota kuusia konttia päällekkäin. Pukin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain.

Caucedon terminaalista ollaan kehittämässä Dominikaanisen tasavallan johtavaa vienti- ja tuontikaupan konttiliikenneterminaalia. Uusien 8-pyöräisten RTG-nostureiden kaikki päätoiminnot ovat sähkömekaanisia. Niiden nostokapasiteetti on 40 tonnia ja ne voivat nostaa kaksi konttia yhtä aikaa. Nosturit voivat pinota kuusi konttia päällekkäin ja niiden jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain.

Johtava globaali laivaus- ja logistiikkaoperaattori P&O Nedloyd tilasi viisi RTG-nosturia. Nämä 16-pyöräiset ja päätoiminnoiltaan sähkömekaaniset nosturit toimitetaan uuteen konttiterminaaliin Los Angelesiin (LACT, Los Angeles Container Terminal). LACT on P&O Nedlloyd Companyn käynnistämä projekti. Los Angelesin sataman kanssa tehdyn viisivuotisen leasingsopimuksen aikana LACT operoi konttiterminaalia. Se pyrkii toiminnoissaan ympäristöhaittojen minimoimiseen, mutta samalla kuitenkin tehokkaaseen rahtiliikenteen hoitamiseen.

KCI Konecranesin RTG-nostureiden myyntipäällikkö Tuomas Saastamoinen kommentoi tilausten kasvua: “Olemme tehneet lujasti töitä päästäksemme uusille markkinoille. Konecranesin RTG-nostureiden ylivertainen teknologia ja vanhoilta asiakkailta saadut positiiviset kommentit ovat auttaneet uusien tilausten saamisessa. RTG-nostureiden kysyntä tulee jatkumaan vahvana.”

Konecranesin RTG-nostureiden teknisistä ominaisuuksista

RTG-nosturit ovat teknologialtaan toimivia ja ympäristöystävällisiä. Niissä on käytetty viimeisintä ohjaus- ja automaatioteknologiaa. Kaikki päätoiminnot ovat sähkömekaanisia eikä niissä käytetä lainkaan hydrauliikkaa. KCI Konecranesin omat vaihtovirtakäytöt lisäävät laitteen luotettavuutta, vähentävät kunnossapitokustannuksia ja haitallisia päästöjä. Tehokkaiden moottoreiden ja pakokaasuja vähentävän teknologian ansiosta polttoaineen kulutus laskee ja päästöt vähenevät. Äänenvaimentimet alentavat melutasoa huomattavasti.

Lisätietoja antaa

Ilpo Hakala, johtaja, satama- ja telakkanosturit
Sähköposti: [email protected] tai puh. 020 427 2660

Tuomas Saastamoinen, myyntipäällikkö, kontinkäsittely
Sähköposti: [email protected] tai puh. 020 427 2662

Tämä lehdistötiedote ja ladattava kuva löytyvät internetsivultamme www.konecranes.fi.

DP World perustettiin, kun Dubai Ports Authority (DPA) ja DPI Terminals (DPI) yhdistyivät syyskuussa 2005. DP World on luokilteltu kuudenneksi mailman johtavien konttiterminaalien listalla. Lisätietoja internetissä www.dpworld.com

P&O Nedlloyd on yksi mailman johtavista reittikonttiliikenteen harjoittajista. Lisätietoja internetissä www.ponl.com.

KCI Konecranes on maailman johtava uudenaikaisiin nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konepajakonserni. Sillä on maailman laajin kaikkien nosturimerkkien kunnossapitoon erikoistunut huolto-organisaatio. KCI Konecranes on maailman johtava raskaiden prosessinostureiden ja telakkanostureiden toimittaja. KCI Konecranes on myös satamien erikoisnostureiden sekä konttikurottajien ja haarukkatrukkien maailmanlaajuinen toimittaja. Vuonna 2004 konsernin liikevaihto oli 728 milj. euroa. Konsernilla on 4900 työntekijää 35 maassa eri puolilla maailmaa. Lisätietoja internetsivullamme www.konecranes.fi.