KCI Konecranes toimittaa lisää laivapukkinostureita Japaniin

Japanilainen Oshima Shipbuildning Co. -telakka on tilannut KCI Konecranesilta neljä 70 tonnin laivapukkinosturia (Konecranes Munckloader), jotka toimitetaan vuonna 2009 kahteen singaporelaiselle Masterbulk Pte. Ltd:lle rakennettavaan, kantavuudeltaan 55 000 dw-tonnin alukseen. Kaupan arvoa ei julkisteta, mutta tyypillisesti tällaisten nostureiden yksikköhinta on noin 6 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Hinta vaihtelee nosturin koon ja kapasiteetin mukaan. Tilaus saatiin vuoden 2006 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Nagasakissa, Japanissa sijaitseva Oshima Shipbuildning -telakka on erikoistunut erilaisten kuivarahtialusten, muun muassa avoruumaisten (OHBC) -yleisrahtialusten rakentamiseen. Kaksi uutta alusta ovat Masterbulkin vuonna 2005 tilaamien, kahden 55 000 dw-tonnin OHBC-laivan sisaraluksia. Toimitusaikaan vuonna 2007 ne ovat maailman suurimpia ja kehittyneimpiä, laivapukkinostureilla varustettuja avoruuma-laivoja. Kussakin aluksessa on kaksi Konecranes Munckloader -nosturia.

”Vuonna 1996 tehdyn lisenssisopimuksen jälkeen allekirjoitimme KCI Konecranesin kanssa ensimmäisen sopimuksen kahdeksasta laivapukkinosturista uusiin aluksiimme. Ne rakennettiin Puolassa ja toimitettiin vuosina 1999 ja 2000 ”, kertoo Ragnar Nielsen, Masterbulk Pte. Ltd.:n toimitusjohtaja. ”Nostureiden optimaalinen muotoilu, korkea laatu, kilpailukykyiset hinnat ja maailmanlaajuinen huoltoverkosto saivat meidät vuonna 2000 tilaamaan KCI Konecranesilta kahdeksan uutta nosturia ensimmäisiin neljään, Oshiman telakalla Japanissa rakennettavaan laivaan. Tähän päivään mennessä olemme tilanneet kaikkiaan 24 KCI Konecranesin valmistamaa laivapukkinosturia.”

KCI Konecranes modernisoi vuonna 2005 ensimmäiset kahdeksan Munckloader-nosturia, joiden nostokapasiteetti nousi 40 tonnista 70 tonniin. Äskettäin Masterbulk allekirjoitti sopimuksen vastaavanlaisesta, kahdeksan nosturin modernisoinnista, joka toteutetaan vuosina 2006 ja 2007. ”Tämä kuvastaa yritystemme tiivistä yhteistyötä sekä uusien nostureiden toimituksissa että jo olemassa olevien modernisoinnissa”, Ragnar Nielsen toteaa.

Kussakin aluksessa on kaksi Konecranes Munckloader -nosturia, jotka on suunniteltu erityisesti metsäteollisuustuotteiden, kuten sellun ja paperirullien käsittelyyn, mutta soveltuvat myös erinomaisesti kappaletavaran, kuten konttien tai terästuotteiden lastaamiseen. ”Verrattuna tavanomaisiin 40 tonnin nostokapasiteetin nostureihin näillä 70 tonnin nostureilla laivojen lastaus ja purkaminen tapahtuu minimiajassa, turvallisesti ja ilman viivytyksiä”, sanoo Jorma Antikainen, johtaja, telakkanosturit, KCI Konecranes. Nostureilla pystytään käsittelemään myös kansiluukkuja, ja koska ne ovat täysin katettuja, kosteudelle herkkien paperituotteiden lastaus onnistuu myös vaikeissa sääolosuhteissa.

Masterbulkin kahdeksalla, kantavuudeltaan 46 000 tai 48 000 dw-tonnin aluksella on käytössä jo kaikkiaan 16 nostokapasiteetiltaan 68 tonnin Konecranes Munckloader -nosturia. Ragnar Nielsenin mukaan seuraavien vuosien haasteena on kehittää laivapukkinostureiden muotoilua edelleen ja varmistaa, että nosturikonsepti säilyttää asemansa kaikkien kustannustehokkaimpana lastinkäsittelytapana.

Laivapukkinostureiden markkinat ovat kapeat: maailmanlaajuisesti noin 160 alusta on varusteltu laivapukkinosturilla. Neljän uuden nosturin tärkeimmät mekaaniset komponentit, sähköiset ohjausjärjestelmät ja sähkökäytöt toimitetaan Euroopasta. Nostureiden rakenteet valmistetaan ja asennetaan Kiinassa, josta valmiit nosturit kuljetetaan proomuilla Japaniin. Nosturit asennetaan aluksiin Oshiman telakalla.

Lisätietoja antaa:

Jorma Antikainen, johtaja, telakkanosturit Sähköposti: [email protected] tai puhelin 020 427 2550

Tämä lehdistötiedote sekä ladattava kuva löytyvät internetsivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com. Kuvateksti: “KCI Konecranes toimittaa lisää laivapukkinostureita Japaniin”

Oshima Shipbuilding aloitti toimintansa vuonna 1973, ja se toi ensimmäisen aluksensa markkinoille vuonna 1975. Oshima on handymax- ja panamax-luokan rahtialuksiin erikoistunut laivanrakentaja. Yhtiö on tähän mennessä valmistanut 400 rahtialusta, ja se toimittaa vuosittain noin 25 alusta varustamoille eri puolilla maailmaa.

KCI Konecranes on maailman johtava nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut konserni, jonka huoltotoiminta kattaa kaikkien valmistajien nosturimerkit. KCI Konecranesin tuotevalikoimaan kuuluvat kevyet nostolaitteet, raskaat prosessi- ja telakkanosturit sekä konttien ja kappaletavaran käsittelyyn tarkoitetut erikoisnosturit, kuten konttikurottajat ja haarukkatrukit. Vuonna 2005 konsernin liikevaihto oli 971 milj. euroa. Konsernilla on 5 900 työntekijää 38 maassa eri puolilla maailmaa. KCI Konecranes on listattu Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCI1V).