Ensimmäiset KCI Konecranes RTG-nosturit Ukrainaan

KCI Konecranes toimittaa kuusi RTG (Rubber Tired Gantry) -nosturia Illichivskin konttiterminaaliin. Tilauksen tehnyt Ukrtranscontainer on toiminut Illichivskin konttiterminaalissa vuodesta 2005 ja on osa IVY-alueen suurinta konttiterminaalioperaattoria. Kyseessä on ensimmäinen ukrainalaisilta konttiterminaaleilta saatu RTG-nosturitilaus. Nosturit toimitetaan keväällä 2007. Tilauksen arvo on noin 9 milj. euroa.

Illichivskin kaupallisessa satamassa aloitettiin vuonna 2004 modernisointiprojekti, jonka tavoitteena on ollut sataman konttiliikenteen lisääminen. Ukrtranscontainerin kanssa tehty sopimus toteuttaa yrityksen kehitysohjelmaa ja vastaa kansainvälisen tavaraliikenteen kasvaviin haasteisiin.

Uudet Konecranes RTG -nosturit ovat osa modernisointia, jossa investoidaan terminaalin lastinkäsittelykaluston uusimiseen. Kymmenessä vuodessa terminaalin vuosittainen käsittelykapasiteetti nostetaan 4 miljoonaan TEU:hun. Samalla kasvatetaan paikallisten vientiyritysten kilpailukykyä. Uudet nosturit valmistetaan Euroopassa ja Ukrainassa.

”Tämä on mittava projekti, jonka jokaisessa vaiheessa vaaditaan pätevyyttä ja ammattimaisuutta”, sanoo Anastas Kokkin, Ukrtranscontainerin johtaja. ”Konecranesilla on yli 10 vuoden kokemus menestyksekkäästä toiminnasta Ukrainan markkinoilla, joten oli luonnollista kääntyä heidän puoleensa, kun tarvitsimme luotettavia, turvallisia ja edistyksellisiä lastinkäsittelylaitteita.”

“Ukraina on edelleen nostosovellustemme vahva markkina-alue. Odotamme RTG-nostureiden tuovan Ukrtranscontainerille selkeän vähennyksen seisokkiaikoihin ja samalla lisäävän tuottavuutta”, sanoo Koillis-Euroopan aluejohtaja Seppo Hoppu.

RTG-nostureiden tekniset ominaisuudet

16-pyöräisten ja täysin sähkökäyttöisten RTG-nostureiden nostokapasitetti on 50 tonnia. Nosturit voivat pinota kuusi konttia päällekkäin, ja pukin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain. RTG-nostureiden ominaisuudet tekevät niistä helppokäyttöisiä ja ympäristöystävällisiä. Nosturit on varustettu uusimmalla teknologialla, kuten DGPS-automaattiohjauksella sekä tarkkuuskohdistus-, etähallinta- ja heilunnanestojärjestelmillä. Suuret liikenopeudet nostossa, vaunun liikkeessä ja nosturin ajossa takaavat tehokkaan kuormankäsittelyn.

KCI Konecranesin omat vaihtovirtakäytöt maksimoivat RTG-nostureiden luotettavuuden. RTG-nostureiden tehokkuus, alhaiset kunnossapitokustannukset, taloudellinen polttoaineen kulutus, vähäiset päästöt ja teollisuudenalan lyhyimmät seisonta-ajat ovat tehneet niistä maailman johtavan RTG-nosturimallin.

Lisätietoja antaa

Seppo Hoppu, Koillis-Euroopan aluejohtaja
Sähköposti: [email protected] tai puh. +358 20 427 4100

Tämä lehdistötiedote sekä ladattava kuva löytyvät internetsivuiltamme osoitteesta www.konecranes.fi.

Kuvateksti:
”KCI Konecranes toimittaa ukrainalaiselle Illichivskin satamaterminaalille suorituskykyisiä RTG-nostureita.”

KCI Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaiteratkaisuihin ja kunnossapitopalveluihin erikoistuneista konserneista. Yrityksen huoltotoiminta kattaa kaikkien valmistajien nosturimerkit. KCI Konecranesin tuotevalikoimaan kuuluvat kevyet nostolaitteet, raskaat prosessi- ja telakkanosturit sekä konttien ja kappaletavaran käsittelyyn tarkoitetut erikoisnosturit, kuten konttikurottajat ja haarukkatrukit. Vuonna 2005 konsernin liikevaihto oli 971 milj. euroa. Konsernilla on noin 7 000 työntekijää 38 maassa eri puolilla maailmaa. KCI Konecranes on listattu Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCI1V).