Iso lisätilaus turkkilaiselta terästehtaalta

Merkittävä turkkilainen teräksentuottaja Icdas Istanbul Celik Enerji Tersane ve Ulasim Sanayi A.S. (ICDAS) on tilannut Konecranesilta yhdeksän terästehdasnosturia ja yhden nosturin modernisoinnin. Tilaus tehtiin vuoden 2006 joulukuussa ja nosturit toimitetaan ICDAS:n Canakkalen tehtaalle marraskuun 2007 ja helmikuun 2008 välisenä aikana. Tilaukseen kokonaisarvo on yli 9 miljoonaa euroa.

Turkki on tänä päivänä yksi maailman kahdestatoista suurimmasta teräksentuottajasta, ja Konecranesin tavoitteena on entisestään vahvistaa asemaansa Turkin nopeasti kasvavilla terästeollisuusmarkkinoilla. ICDAS:n viimeisin tilaus on osa yrityksen investointiprojektia. Sen tarkoituksena on lisätä valssattujen terästuotteiden tuotantokapasiteettia yrityksen toisella terästehtaalla Canakkalessa, Marmaranmeren koillisrannalla.

Tilaukseen sisältyy valunosturi, panostusnosturi, välisenkkanosturi, neljä romunkäsittelynosturia, kaksi kääntövaunulla varustettua aihionosturia sekä yhden panostusnosturin kapasiteetin nostaminen 200 tonnista 250 tonniin.

Toimitimme vuonna 2003 ICDAS:n ensimmäiseen terästehtaaseen yhden 300 tonnin valunosturin ja yhden 200 tonnin panostusnosturin. Pitkäaikainen yhteistyömme ja ICDAS:n hyvä kokemus vastaavanlaisista Konecranes-nostureista olivat pääsyitä lisätilaukseen, sanoo Kari Wallgren, johtaja, Prosessinosturit.

Vuonna 2006 Konecranes toimitti ison määrän terästehdasnostureita; muun muassa turkkilaiselle terästä tuottavalle Colakoglu Metalurji-yritykselle kaksi valunosturia ja kaksi panostusnosturia, kaikki 500 tonnin nostokapasiteetilla.

Lisätietoja:

Ammattilehdet

Kari Wallgren, johtaja, Prosessinosturit
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2250

Talouslehdet ja analyytikot:

Paul Lönnfors, Sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2050

Tämä tiedote ja ladattava kuva löytyvät internetsivuiltamme www.konecranes.fi.

Kuvateksti: Konecranes sai turkkilaiselta ICDAS-terästehtaalta yhdeksän prosessinosturin tilauksen.

Icdas Istanbul Celik Enerji Tersane ve Ulasim Sanayi A.S., aloitti terästuotannon vuonna 1962. Alkuvuosista ICDAS on kasvanut työstökoneyrityksestä monipuoliseksi konserniksi, johon kuuluu merkittävä teräksen tuotantoyritys,  teräsvalssauslaitoksia, kuljetusyrityksiä ja satamatoimintoja. Hyvin vientikeskeisenä yrityksenä ICDAS pystyy kilpailemaan edistyksellisen teknologiansa ja osaavan henkilökuntansa avulla monilla eri vientimarkkinoilla.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2005 Konecranesin liikevaihto oli yhteensä 971 milj. euroa. Yrityksellä on 7 500 työntekijää ja yli 370 huoltopistettä 41 maassa. Konecranesin osake on noteerattu OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCI1V).