Konecranesin konttikurottajia afrikkalaisiin satamiin

Konecranes vastaanotti joulukuussa 2006 kolme merkittävää konttikurottajatilausta.  Kuusi konttikurottajaa toimitetaan Namibian satamaviranomaisille, kolme Kenian satamaviranomaisille ja neljä ghanalaiselle Meridian Ports Services Limited -yritykselle. Näiden kolmen tilauksen kokonaisarvo on noin 5,5 miljoonaa euroa. Konttikurottajat toimitetaan keväällä 2007.

Konecranes Lifttrucksin Myyntijohtaja Niklas G. Persson toteaa, että Konecranes-konttikurottajien suosio perustuu monen vuoden kehitystyöhön ja kiinteisiin asiakassuhteisiin. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme toimittaneet Afrikkaan yli 200 haarukkatrukkia, konttitrukkia ja konttikurottajaa. Nyt saadut tilaukset ovat osoitus pitkäaikaisesta sitoutumisestamme Afrikan mantereen asiakkaidemme palveluun.

Namibiasta on kasvamassa merkittävä kauppakanava muihin eteläisen Afrikan maihin. Namibian satamaviranomaisten (Namibian Port Authorities) ja Konecranesin sopimus sisältää kuusi konttikurottajaa, joiden nostokapasiteetti on 45 tonnia. Konttikurottajat pystyvät pinoamaan viisi konttia päällekkäin, ja niiden ansiosta namibialaisen Walwis Bay -sataman konttien käsittelykapasiteetti nousee. Satamaviranomaisilla on ennestään käytössä kaksi vastaavanlaista, vuonna 2006 toimitettua konttikurottajaa. Uuden tilauksen takana ovat hyvät kokemukset tuottavista laitteista ja Konecranesin hyvästä huoltoverkostosta.

Mombasan satamasta uskotaan kehittyvän tärkeä kauttakulkuväylä itäiseen Afrikkaan. Kenian satamaviranomaisilla (Kenya Ports Authority, KPA) on meneillään merkittävä investointiohjelma, ja kolmen konttikurottajan tilauksesta kaksi toimitetaan Nairobin ja yksi Mombasan satamaan. KPA:lla on jo käytössään kahdeksan Konecranes-haarukkatrukkia, joiden nostokapasiteetti on 10-25 tonnia.

Meridian Port Services Limited (MPS) on tilannut neljä konttikurottajaa uuteen ghanalaiseen, Temassa sijaitsevaan terminaaliinsa. MPS:llä on jo käytössään kahdeksan samanlaista Konecranes-konttikurottajaa ja neljä tyhjiä kontteja käsittelevää trukkia. Nyt tehdyn lisätilauksen takana ovat asiakkaan tyytyväisyys Konecranesin aikaisempiin toimituksiin ja paikalliseen huoltoverkostoon. 45-tonnin konttikurottajat pystyvät pinoamaan viisi konttia päällekkäin.

Lisätietoja antavat:

Ammattilehdet
K-G Salomonsson, toimitusjohtaja, Konecranes Lifttrucks
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: + 46 433 73303

Talouslehdet ja analyytikot
Paul Lönnfors, Sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2050

Tämä tiedote ja ladattava kuva löytyvät internetsivuiltamme www.konecranes.fi.

Kuvateksti:  Konecranes toimittaa konttikurottajia Namibian ja Kenian satamaviranomaisille sekä Meridian Port Services Limited -yritykselle.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2005 Konecranesin liikevaihto oli yhteensä 971 milj. euroa. Yrityksellä on 7 500 työntekijää ja yli 370 huoltopistettä 41 maassa. Konecranesin osake on noteerattu OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCI1V).