Konecranes ostaa suomalaisen kontinkäsittelyn ohjelmisto-talon

Konecranes allekirjoitti 31 heinäkuuta 2007 sopimuksen, jolla yritys ostaa suomalaisen kontinkäsittelyn ohjelmistoihin erikoistuneen Savcor One Oy:n. Yritys on osa Savcor-konsernia, ja sen pääkonttori on Vantaalla. Savcor One toimittaa tuotteitaan ja palvelujaan yli 20 johtavaan konttisatamaan ympäri maailmaa.

Savcor Onen ohjelmisto on ollut viime vuosina osa Konecranesin tuotevalikoimaa, ja Konecranesin nostureihin on asennettu yli 100 Savcor One -ratkaisua. Konecranesin liiketoiminta on kasvanut, ja kun tarve integroida automaatioteknologia osaksi Konecranesin laitteita on samalla lisääntynyt, on tärkeää saada automaatio-osaaminen osaksi yrityksen omaa tietotaitoa. Tärkeimmät asiakkaat vaativat integroituja laiteratkaisuja ja avaimet käteen -toimituksia.

Savcor One -kontinkäsittelyohjelmisto parantaa terminaalioperaattoreiden tehokkuutta maksimoimalla satamassa toimivien laitteiden suorituskyvyn. Valvomalla ja mittaamalla toimintojen tuottavuutta ja tehokkuutta ohjelmisto varmistaa, että konttikentän informaatio on täysin ajan tasalla. Se myös ilmoittaa, mistä kontti haetaan ja mihin se viedään, ja siten estää konttien katoamisen ja niistä aiheutuvat korkeat kustannukset. Ohjelmiston avulla voidaan myös asteittain automatisoida konttikentän toiminta. Lisäksi ohjelmisto pystyy automaattisesti ohjaamaan sataman nostolaitteita.

Tämä teknologia on linkki sataman eri nostolaitteiden, kuten RTG-nostureiden, konttilukkien ja trukkien välillä, sanoo Jarmo Juntunen, Konecranesin Satamat-liiketoimintayksikön johtaja. Nyt tehty yritysosto auttaa Konecranesia tarjoamaan asiakkailleen kokonaisratkaisuja. Kauppa myös avaa mahdollisuuksia sekä Konecranesin omien että muiden merkkisten laitteiden modernisointiin. Lisäksi Konecranes pystyy tarjoamaan DGPS-pohjaisia automaatiojärjestelmiä asiakkaiden jo olemassa oleviin laitteisiin, mikä omalta osaltaan tuo uutta myyntiä.

Yrityskauppa tarjoaa Savcor Onen liiketoiminnalle, asiakkaille ja henkilökunnalle paremmat mahdollisuudet osana Konecranesin kokonaispalvelutarjontaa ja maailmanlaajuista verkostoa, sanoo Savcor Onen toimitusjohtaja Mikko Sampo.

Lisätietoja antavat:

Lehdistö
Jarmo Juntunen, johtaja, Satamat
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2600

Talouslehdet ja analyytikot
Paul Lönnfors, sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2050

Tämä tiedote löytyy internetsivuiltamme www.konecranes.fi.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2006 Konecranesin liikevaihto oli yhteensä 1 483 milj. euroa. Yrityksellä on 7 800 työntekijää ja yli 370 huoltopistettä 41 maassa. Konecranesin osake on noteerattu OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).