Konecranes sai kaksi merkittävää tilausta Stevecolta

Konecranes sai heinäkuussa kaksi tärkeätä tilaustasuomalaiselta satamaoperaattorilta Steveco Oy:lta. Tilaukset käsittävät yhdenlaiturikonttinosturin (ship-to-shore, STS) ja kolme konttilukkia. Sopimukseenkuuluu myös konttilukkien pitkäaikainen huoltosopimus. Laitteet toimitetaanStevecon Vuosaaressa ja Mussalossa sijaitseviin konttiterminaaleihin syksyllä2008.

Stevecolaajentaa toimintojaan ja aloittaa konttiliikenteen uudessa Vuosaaren satamassaHelsingissä. Nyt tilattu Panamax-luokan satamanosturi on tyypiltäänBoxHunter-nosturi, joka mahdollistaa konttien nopean ja tarkan asemoinnin, jalisää näin toiminnan tehokkuutta. Nosturin nostokapasiteetti on 50 tonnia, jasen ulottuvuus on 38 metriä. Nosturi on suunniteltu niin, että kontteja voidaanvälivarastoida kiskojen väliin, mikä nopeuttaa laivojen lastausta ja purkua.

Mussalossa,Kotkassa sijaitsevaan konttiterminaaliinsa Steveco tilaa kolme konttilukkia janiiden kunnossapitosopimuksen. Konecranes on toimittanut nostureita jakunnossapitopalveluita Mussalon terminaaliin sen toiminnan käynnistymisestälähtien. Konttilukit edustavat uuden sukupolven kontinkäsittelylaitteita, janiiden teknologia perustuu Konecranes-konsernin tammikuussa 2007 Saksasta hankkimaanteknologiaan. Konttilukkien nostokapasiteetti on 60 tonnia, ja ne voivat pinotakolme konttia päällekkäin. Lukkeja käytetään konttien siirtämiseen japinoamiseen satama-alueella.

Nämätilaukset ovat meille strategisesti erittäin tärkeitä, sanoo Satamat-liiketoimintayksikönjohtaja Jarmo Juntunen. Nyt toimitettavat laitteet edustavat markkinoidenuusinta tekniikkaa, ja ne mahdollistavat Stevecon konttiterminaalin tehokkaantoiminnan. Konecranes on tehnyt Stevecon kanssa yhteistyötä jo usean vuodenajan ja toivomme, että tämä jatkuu tulevaisuudessakin yhtä menestyksekkäänä.

Konecranesilmoitti 1.8.2007 kontinkäsittelyn ohjelmistotalon Savcor One Oy:n ostamisesta.Savcorin automaatioteknologia parantaa terminaalioperaattoreiden tehokkuutta jatuottavuutta mittaamalla toimintoja ja laitteita. Stevecon Mussalon terminaalinlaitteet on varustettu Savcorin kontinkäsittelyohjelmalla.

Lisätietoja antavat:

Lehdistö

Jarmo Juntunen, johtaja, Satamat
Sähköposti: [email protected]tai puhelin: 020 427 2600

Talouslehdet jaanalyytikot

Paul Lönnfors, sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti: [email protected]tai puhelin: 020 427 2050

Tämä tiedote ja ladattava kuva löytyyinternetsivuiltamme www.konecranes.fi.

Kuvateksti:
Konecranes toimittaa STS BoxHunterlaiturikonttinosturin suomalaiselle satamaoperaattorille Stevecolle.

Konecranes on yksi maailman johtavistanostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- japrosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaaasiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikillenosturimerkeille. Vuonna 2006 Konecranesin liikevaihto oli yhteensä 1 483 milj.euroa. Yrityksellä on 8 000 työntekijää ja yli 370 huoltopistettä 41 maassa.Konecranesin osake on noteerattu OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus:KCR1V).

www.konecranes.com