Tasavallan Presidentti Tarja Halonen vieraili tänään 5. syyskuuta Konecranes-konsernin tehtaalla Dalianissa, Kiinassa. Presidentti tutustui yrityksen tehtaaseen, tuotteisiin ja Kiinan toimintoihin. Vierailu järjestettiin samassa yhteydessä, kun Presidentti Halonen osallistui Dalianissa pidettyyn World Economic Forumiin.

Ensimmäiset Konecranes-laitteet toimitettiin Kiinaan jo 1970-luvulla. 1980- ja 1990-luvuilla Konecranes perusti myyntikonttoreita Kiinaan, ja ensimmäisen kiinalaisen tehtaansa yritys avasi Shanghaihin vuonna 2002. Tehdasta laajennettiin vuonna 2005. Dalianin satamanosturitehdas avattiin vuonna 2004, ja yrityksen neljäs kiinalainen tehdas aloitti huhtikuussa 2007 Lingangissa. Konecranes-konsernin Koillis-Aasian pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Konsernilla on Kiinassa 570 työntekijää ja koko maan kattava verkosto myynti- ja huoltopisteitä. Konecranes-verkostoon kuuluu myös kolme teollisuusnostureita valmistavaa yhteisyritystä eri puolilla Kiinaa. Toiminta on Kiinan länsimaisista nosturiyrityksistä kaikkein laajinta, ja Konecranes on onnistunut kasvattamaan osuuttaan Kiinan nopeasti kasvavilla nosturimarkkinoilla.

Dalianin tehtaalla on 50 työntekijää. He valmistavat komponentteja laiturikonttinostureihin ja kumipyöräkonttinostureihin, joita käytetään konttien nostamiseen ja pinoamiseen satamissa ja intermodaaliterminaaleissa.

Vierailun isäntänä toimi Presidentti Halosen delegaatioon osallistuva Konecranes-konsernin toimitusjohtaja Pekka Lundmark. Isäntinä toimivat myös Koillis-Aasian aluejohtaja Harry Ollila, Konecranes Kiinan toimitusjohtaja Michael Ho ja tuotantopäällikkö Simo Rainio. Vierailuun osallistui myös lehdistön edustajia ja muita Presidentti Halosen delegaatioon kuuluvia.

Lisätietoja antavat:

Lehdistö
Arto Juosila, konsernin varatoimitusjohtaja, hallinto ja liiketoiminnan kehittäminen
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2005

Talouslehdet ja analyytikot
Paul Lönnfors, sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2050

Tämä tiedote ja ladattava kuva löytyvät internetsivuiltamme www.konecranes.fi.

Kuvateksti:
”Presidentti Tarja Halonen vieraili Konecranes-konsernin tehtaalla Dalianissa, Kiinassa.”

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2006 Konecranesin liikevaihto oli yhteensä 1 483 milj. euroa. Yrityksellä on 8 000 työntekijää ja yli 370 huoltopistettä 41 maassa. Konecranesin osake on noteerattu OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

www.konecranes.com